سرای دانش

نقش اولیاء در کنکور دانش آموزان

اولیاء دانش آموزان کنکوری بخوانند...اولیاء عزیز شما هم امسال کنکور دارید!!!

نقش اولیاء در کنکور دانش آموزان

 موضوع والدین و کنکور و گرفتن نتیجه ی بهتر فرزندان آنها از کنکور ، بحثی است که به واسطه اهمیت آن در جایگاه های مختلفی به آن پرداخته می شود و البته آنقدر مهم است که باید از طرف والدین مورد توجه قرار گیرد ولی تغییر ناگهانی رفتارها و عادت های گذشته هر چند هم غلط باشد بعضی اوقات تأثیر بالعکس بر روی دانش آموز دارد. لذا باید در تغییر رفتارها و عادت های غلط با دقت بیشتری عمل شود و به مرور زمان و آهستگی انجام گردد. مسأله ی کنکور در خانواده های مختلف واکنش های متفاوتی را به وجود می آورد. بعضی از والدین بی تفاوتند و کاری به فرزندانشان ندارند. بعضی ها اوضاع و شرایط را تسهیل کرده و امکانات لازم را فراهم می آورند.

تعدادی از والدین هم حساسیت زیادی به موضوع نشان می دهند و سعی می کنند این حساسیت را در فرزندانشان نیز تقویت کنند. والدینی هم هستند که به دلیل عدم رضایت از نوع فعالیت و تلاش فرزندانشان برای کنکور، از اهرم های فشار استفاده می کنند. اما مناسب ترین روش و بهترین راهکارها برای این مسأله، حتی اگر حق با شماست، تا حد امکان از ایجاد تنش، درگیری و جر و بحث به خاطر مسائل ریز و درشت اجتناب کنید. یک مشکل در فضای آرام، منطقی و مسالمت آمیز بهتر حل می شود تا در محیطی پر از اضطراب و استرس. یقین داشته باشید در یک فضای غیرمنطقی و هیجانی، هیچ مشکلی به صورت منطقی حل نخواهد شد، در حال حاضر جنبه های غیرعلمی و غیرمنطقی زیادی در کنکور وجود دارند که متأسفانه رایج هم می باشند.

مشخص ترین نمونه ی این مشکل، اعلام وضعیت فوق العاده در آخرین فرصت است. در حالی که از دانش آموزان توقع می رود از همان سال اول متوسطه با تلاش برای درک و فهم مطالب، آمادگی های لازم را در خود ایجاد و تقویت کنند، اما در عمل برای دانش آموزان، هیچ سالی، سال آخر نمی شود. به این ترتیب، همه ی تلاش ها، درس خواندن ها و انگیزه ها در سال آخر جمع می شود. منطق حکم می کند که این روند را روشی عاقلانه و واقع گرایانه ندانیم. اما در هر حال خود این وضعیت، واقعیتی است که باید آن را پذیرفت. بیشتر دانش آموزان با همین روند پا به آخرین سال تحصیلی می گذارند و لذا فشار و سختی زیادی را متحمل می شوند. حداقل می توان به دانش آموزان پایه های ما قبل توصیه کرد که برای آمادگی در کنکور، عاقلانه تر رفتار کنند و همه چیز را به سال آخر موکول نسازند، منظور از واقع گرایی در مورد والدین این است که، آنها توقعات خود را در خصوص احتمال موفقیت فرزندانشان در کنکور، براساس عوامل منطقی تنظیم کنند.

رفتار والدین نیز باید از منطق تبعیت کند. دیده می شود که گاه حساسیت و تب و تاب بعضی از والدین بیشتر از فرزندان کنکوریشان است. باید مراقب باشید که به هیچ وجه نقش ها جابه جا نشود. اگر کنکور را کار فرزندان خود می دانید، تَقلّا و حساسیت بیش از حد شما، انگیزه های او را کاهش خواهد داد. اگر می خواهید همراه خوبی باشید، به تلاش های مثبت فرزندان خود بیش از نکات منفی توجه داشته باشید و به اصطلاح، انگیزه های درونی او را تقویت کنید. با این کار، حس مسئولیت پذیری او را نیز افزایش خواهید داد. این حرفِ بعضی از والدین است تا زمانی که فرزندشان کار خود را می کند،کاری به کار او ندارند چون تصور می کنند، وظیفه اش را انجام می دهد. اما به محض این که کوچکترین نشانه ی تنبلی و کم کاری را مشاهده کردند، بلافاصله عکس العمل تندی را نشان می دهند. اتفاقاً قضیه باید برعکس باشد. باید برای زمانی که وظیفه اش را انجام می دهد، به او توجه کنید و نشان دهید که متوجه تلاش او هستید. از طرف دیگر، فرزند شما ممکن است اشتباه کند. گاهی امکان دارد به استراحت نیاز داشته باشد و زمانی هم انگیزه اش را از دست بدهد. اینجا هم شما به جای واکنش تند، باید کمی مدارا و تحمل پیشه سازید و باز دنبال رفتارهای مثبت او باشید نه نشانه های منفی. تأسف آور است که گاهی والدین می گویند، فرزندشان هیچگونه حرکت مثبتی ندارد.

نقش اولیاء در کنکور دانش آموزان

همواره نقش اولیاء در ایجاد انگیزه و تزریق انرژی مثبت به دانش‌آموزان مؤثر بوده و موجب نتایج مثبت و درخشانی شده است. اولیاء خواسته یا ناخواسته باعث دگرگونی اوضاع و احوال فرزندان خود می‌شوند.چه خوب می‌شود اگر نقش خود را با برنامه پیش ببرند.دانش‌آموزان با یک برنامه‌ریزی حساب ‌شده می‌توانند ادامه‌ی برنامه‌ی خود را کامل پیش ببرند و مطالب فراگرفته از ابتدای سال خود را به درستی جمع‌بندی کنند. نقش اولیاء نیز در این روزهای پایانی از سال تحصیلی پررنگ‌تر از گذشته است، توصیه می شود ارتباط خود را با فرزندانشان بیش از پیش کنند.

انتخاب دوست همراه و همدل و خصوصا دوستی که درس‌خوان باشد واهل مطالعه هم از اهمیت بالایی برخوردار است. دانش‌آموزان در روند مطالعه خصوصا برای کنکور، اثربخشی تلاش را حس می‌کنند ولی اهمیت والدین شاید بتوانیم بگوییم مهمترین عامل موفقیت است و همراهی والدین سبب تسریع فرآیند یادگیری می‌شود.

والدین فرهیخته خصوصا در سال کنکور، یک فضای توام با آرامشی را برای دانش آموزان فراهم می‌کنند و در سال کنکور برنامه‌ریزی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

مهم‌ترین کاری که والدین می‌توانند انجام دهند همراه بودن است و این همراهی می‌تواند در شکل‌های مختلفی باشد از جمله این‌که برخی از والدین بیان می‌کنند که روزهای آزمون به همراه فرزندشان تا حوزه آزمون می‌روند و پس از آزمون فرزندشان را برمی‌گردانند. یا این همراهی در تهیه منابع مطالعاتی است.

یکی از دلایلی که در مقاطع بالاتر دانش‌آموزان دچار افت تحصیلی می‌شوند کاهش مشارکت والدین در امور دانش‌آموزان است. یکی از کارهایی که در کانون فرهنگی آموزش انجام می‌شود ایجاد فضای خوب تعاملی بین والدین و دانش‌آموزان است این فضا با کمک ابزارهایی صورت می‌گیرد که کانون در اختیار والدین قرار می دهد. وقتی نصیحت پذیری به صورت عادت و تکرار در‌می‌آید اثربخشی خودش را از دست می‌دهد. وقتی همه دانش آموزان کارنامه آزمون را دریافت می‌کنند، می‌توانند در تمام دروس وضعیت خودشان را با مشارکت والدین تحلیل کنند. والدین می‌توانند با مقیاس چند تا از ده‌ ‌تا تحلیل دقیق و روشنی از جایگاه فرزندشان داشته باشند. دفتر برنامه‌ریزی هم یکی از آیتم‌هایی است که والدین می‌توانند با ارزیابی آن به موفقیت دانش‌آموزشان کمک کنند، در بررسی دفتر برنامه‌ریزی والدین باید ناظر جمع ساعت مطالعه دانش‌آموزانشان در هر روز و هر هفته باشند، هم‌چنین والدین می‌توانند تعادل مطالعه را با دفتر برنامه ریزی بررسی کنند. هم‌چنین دانش‌آموزان برنامه راهبردی را در اختیار دارند و می‌توانند از روی برنامه ناظر روند مطالعه فرزندانشان باشند، ‌این‌که آیا فرزند آن‌ها مباحث آزمون را مطالعه می‌کند یا نه.
 
پدر و مادرها اغلب نمي دانند به چه صورت و به چه طريق ممكن در امر آموزش و يادگيري و درس به فرزندان كمك كنند. آنهاشايد صدها بار اين كلمه را تكرار كرده باشند «بخوان، بخوان» و دلشان مي خواهد دراين زمينه فرزندانشان را در منزل ياري كنند ولي بنا بر دلايلي، خود را درگير اين مسائل كه به نظر مشكل و پيچيده است نمي‌كنند.
برخي والدين شركت در زندگي تحصيلي فرزند خود را مشكل مي دانند و حال و حوصله اين كار را ندارند و اصلا خود را درگير اين مسائل نمي كنند.

یکى از مسائلى که در مطالعه و آمادگى داوطلبان کنکور نقش مهمى دارد همکارى و همراهى والدین با این عزیزان براى فراهم کردن شرایط زندگى است؛ به گونه اى که دانش آموز، فرصت کافى براى مطالعه و استراحت داشته باشد. همچنین فراهم کردن محیطى امن همراه با آرامش و سایر امکانات در حد توان براى فرزندان، از دیگر مواردی است که والدین می توانند در ایجاد آن نقشه داشته باشند. والدین باید در مواقع بحرانى و سخت با فرزند کنکورى شان همدلى نمایند و فضاى مناسبى را ایجاد کنند تا آنان بتوانند خود را در آن فضا قرار داده و توانمندى هایشان را اثبات کنند. مهمترین کارى که والدین می توانند انجام دهند همراه بودن است، و این همراه بودن مى تواند شامل موارد مختلفى شود که بسته به خواست داوطلبان و توان و امکانات والدین، متفاوت است. یکى از بدترین کارهایى که والدین می توانند در مورد فرزند کنکورى خود انجام دهند، این است که او را با یکى از کنکورى هاى فامیل یا دوست یا افرادى که در گذشته کنکور داده اند، مقایسه کنند. این مقایسه می تواند به شدت براى وی آسیب رسان باشد؛ زیرا به خاطر داشته باشید که در کل، فرزند شما به دلیل آمادگى براى کنکور، استرس و نگرانى خاصى را پشت سر مى گذراند و این کار شما و آوردن مصداقهاى مختلف باعث می شود تا او بیشتر احساس نگرانى و استرس کند؛ در حالى که استرس زیاد باعث کاهش میزان فعالیت و نتیجه گیرى وی مى شود؛ به علاوه ممکن است افرادى که شما آنها را با فرزند کنکورى خود مقایسه مى کنید واقعاً آن طور مطالعه نکرده باشند که شما در موردش صحبت مى کنید؛ زیرا نتیجه نهایى پس از کنکور مشخص می شود، نه طبق فرضها و سخنان اطرافیان.

نقش اولیاء در کنکور دانش آموزان

  • از مهمترین کارهایى که شما والدین عزیز در راستاى همدلى با فرزندان کنکورى تان مى توانید انجام دهید، مى توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- با فرزندانتان دوست باشید

۲ -محیط مناسبى را براى مطالعه فرزندانتان فراهم کنید

۳ -او را با دیگران مقایسه نکنید

۴ -باعث استرس او نشوید

۵- انتظارات خود را تعدیل کنید

۶-به او فرصت جبران بدهید

۷ -با او هماهنگ باشید

  • نکات زیر نیز می تواند به موفقیت بیشتر شما والدین در این زمینه کمک کند:

۱  -ترسها و نگرانی هاى خود را با خداوند مهربان در میان بگذارید و از دریاى پر مهر وی براى فرزندتان طلب موفقیت کنید.

۲  -از تذکر مداوم به فرزندتان در مورد در س خواندن و عواقب درس نخواندن پرهیز کنید؛ چون تمایل او را به خواندن درس کمتر می کند.

۳- خطاها و اشتباهات فرزندتان را بزرگ نکنید و با احترام و آرامش، او را به جبران آن خطا تشویق کنید.

۴ -اعتماد خود را به توانایى او براى جبران و بهتر شدن، با خوشحالى و شادى اعلام کنید و از ابراز انتظارات خارج از توان فعلى وی خوددارى کنید؛ چون موجب افزایش اضطراب او می شود.

۵- به احساسات درونى (تر سها و نگرانى ها و آرزوهایش) او احترام بگذارید و به درد و د لهاى وی توجه داشته باشید. گوش مهربان و شنواى شما او را آرام مى کند و به وی انرژى می دهد.

۶ -براى کمک به فرزندتان در امور درسى آماده باشید و اگر درخواست کمک کرد، به او کمک کنید، اما در کار درسى وی دخالت نکنید.

۷-هنگام کمک کردن به فرزندتان در در سها، به توانایى هاى او توجه کنید و نقاط ضعف وی را با مهربانى یادآورى کنید و کمک کنید که توانای یایش را نشان دهد.

۸ -از برنامه درسى فرزندتان کاملاً مطلع باشید.

۹ -در کمک رسانى به فرزندتان، از بی حوصلگى و بداخلاقى و جرّ و بحث و تحقیر و سرزنش او و منت گذاشتن بر سر وی بشدت پرهیز کنید.

۱۰- با دبیران و مشاور فرزندتان ارتباط مداوم داشته باشید و از نظرات آنها در مورد وضعیت درسى و رفتارى فرزندتان اطلاع دقیق به دست آورید.

۱۱ -به جاى اصرار بر قبولى در کنکور و وارد کردن فشار روحى و استرس به فرزندتان، به روند فعالیت درسى و خلاقیت رفتارى او توجه کنید.

۱۲- آمال و آرزوهاى درسى و شغلى خودتان را متوجه فرزندتان نکنید و براى او هدف مشخص نسازید.

۱۳ -در مواقع بحرانى با فرزندتان همدلى کنید.

۱۴ -فضاى مناسبى که دانش آموز بتواند خودش را در آن فضا قرار دهد و توانمندى هایش را اثبات کند، برای وی ایجاد کنید.

۱۵ -بنیه علمى فرزند دانش آموزتان را تقویت کنید و در حدى که در توان دارید نیازهاى کنکورى او را بر طرف سازید.

۱۶- اگر از نظر مالى در مضیقه هستید به فرزندتان نشان دهید که تمام سعى خود را براى موفقیت او انجام داده اید.