سرای دانش

تغذیه مناسب برای درس خواندن

چگونه برای درس خواندن با تغدیه مناسب خود را آماده کنیم؟

داشتن رژیم غذایی سالم و متنوع  به منظور برخورداری از سلامت جسمی  و فکری همواره حائز اهمیت می باشد اما در دوران کنکور به دلیل اینکه فرد بیشتر زمان خود را در مدرسه و یا با درس خواندن صرف می کند اهمیتی  دو چندان می یابد. زیرا فکر کردن از جمله اموریست که نیاز به انرژی زیادی دارد و تامین  انرژی کافی در این دوران اهمیت خاصی دارد.

میان وعده های غذایی:

از جمله نکات مهم در تغذیه ی مناسب،داشتن برنامه منظم با فواصل زمانی معین بین وعده های غذایی می باشد. رعایت این نکته موجب می شود سطح انرژی و مواد مورد نیاز بدن همواره در سطح نسبتاً ثابتی قرار داشته باشد و لذا مانع احساس گرسنگی در میان وعده ها می شود. توصیه می شود به جای داشتن ۳ وعده ی غذایی مفصل،از ۵ تا ۶ وعده ی غذایی سبک استفاده کنیم. ۳ وعده ی اصلی-۲ یا ۳ میان وعده

در اینجا چند نکته حائز اهمیت می باشد:

1- مصرف غذاهای پرحجم،دیرهضم و سنگین موجب کند شدن بدن هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ فکری می شود.

-2 در میان وعده های غذایی مصرف موادی چون انواع میوه و برگه ی میوه،آجیل،خشکبار،نان و پنیر و مغز گردو،خرما و شیر مفید می باشد.

3- پروتئین موجود در شیر و پنیرتوانایی یادگیری را افزایش می دهد.

4- به منظور تأمین قند و انرژی مورد نیاز بهتر است از مصرف قندهای ساده همچون قند، شکر، مربا و شکلات پرهیز کرد و به جای آنها از مواد حاوی فیبر مانند خرما و میوه ها استفاده شود. در میان میوه ها موز برای فعالیت های مغز بسیار مفید می باشد.

5- در صورت احساس گرسنگی می توان از غذاهای ساده و مقوی مانند انواع املت، خوراک قارچ و لوبیا، خوراک ماهی، انواع سالاد و مخلوط سبزیجات پخته، سیب زمینی پخته و پنیر و... استفاده کرد.

صبحانه: صبحانه مهم ترین وعده غذایی می باشد و تأثیر به سزایی در توانایی یادگیری فرد دارد. در این وعده توصیه می شود از کربوهیدرات های پیچیده همچون نان و غلات به خصوص انواع سبوس دار آنها استفاده شود تا قند خون به صورت تدریجی آزاد شود و میزان آن در طول روز دارای ثبات نسبی باشد.

وعده غذایی شب: در هنگام شب مصرف کربوهیدرات (نان و غلات و...) به خواب بهتر و تأمین انرژی لازم برای روز بعد کمک می کند، همچنین مصرف یک لیوان شیر گرم قبل از خواب نیز به خواب راحت کمک می کند.

مواد مغذی لازم برای فعالیت های مغزی:

1) مواد حاوی ویتامین ب: غلات، جگر، گوشت ها، لبنیات.

2) مواد حاوی آهن: گوشت، حبوبات، خشکبار، انواع مغزها.

3) مواد حاوی امگا 3: ماهی

4) نوشیدن آب، آبمیوه های طبیعی، شیر و چای سبز (آرام بخش) هستند.

برای کسب اطلاعات به سایت www.cafekoukur.ir مراجعه شود.

به امید موفقیت برای تمامی دانش آموزان عزیز کشورمان.