سرای دانش

چگونه استرس کنکور را کنترل کنیم؟

استرس کنکور

شمارش معکوس تا رسیدن به بزرگترین ماراتن علمی آغاز شده است و داوطلبان در این روزها هیجان بسیاری دارند تا در این رقابت بتوانند موفق ظاهر شوند؛ هیجانی که تا حدی محرک و بیشتر مخرب است.

حال و هوای این روزهای داوطلبان تاثیر بسیاری بر کیفیت حضور آنها در روز آزمون دارد و درست عمل کردن در این روزها تضمینی برای نتایج مطلوب در جلسه کنکور و به تبع آن تحصیل در رشته مورد علاقه می شود.

هرچه به روز کنکور نزدیکتر می‌شویم طبیعی است که هیجانات در بین داوطلبان و حتی خانواده های آنان افزایش پیدا می‌کند؛ گاه سطح هیجانات به حدی افزایش پیدا می‌کند که داوطلب قبل از برگزاری آزمون دچار اضطراب شدید می‌شود و خود را می‌بازد؛ این اتفاق باعث می شود که داوطلب نتواند حاصل زحمات و تلاش‌های خود را  به خوبی اجرا کند، در نهایت رتبه بدی بدست می آورد.

داوطلبان باید در روزهای منتهی به کنکور بتوانند مدیریت هیجان داشته باشند و اولین موردی که باید درباره استرس بدانند این است که فکر کردن درباره نتیجه امتحان باعث افزایش استرس خواهد شد. داوطلب باید بداند که این تفکر با اینکه حقیقت دارد اما قبل از برگزاری آزمون مفید نیست و کمکی هم نخواهد کرد پس نگرانی از آینده این روزها دردی را برای داوطلب مداوا نخواهد کرد .

توصیه‌های کنکوری به خانواده‌ها

مشاورین تحصیلی درباره کنترل هیجان خانواده‌ها در این روزها توصیه می کنند: که خانواده ها مرتبا با دانش آموز خود درباره آزمون صحبت نکنند، نقش یک خانواده موثر و مفید نقش حمایتی است و نه حاشیه پردازی و افزایش نگرانی داوطلب؛ اولیا باید صبر و تحمل داشته باشند تا فرزندشان با آرامش در آزمون شرکت کنند و پس از اعلام نتایج به فکر چاره جویی‌ها و راه حل‌ها باشند.

البته خوشبختانه این روزها مشاوران  با آگاهی از قوانین و تنوع دانشگاه‌ها و رشته‌های دانشگاهی می‌توانند در این زمینه به داوطلبان کمک‌های مفید کنند؛ مسئله آخر هم پرهیز از تنش‌ها و درگیری‌ها است که به داوطلبان و اولیا آنها توصیه می‌کنم که از بگو مگو کردن و کشمکش در این روزها پرهیز کنند که هرگز اینکار به نفع یک داوطلب کنکوری نیست پس از یک سال تلاش و سرگرم بودن در حوزه کنکور؛ صحیح نیست داوطلب با اعصاب ناراحت در آزمون شرکت کند.