سرای دانش

آزمون های پروژه ای تابستان، اولین گام در برنامه ریزی

دانش آموزان موفق در کنکور از تابستان به طور جدی شروع به درس خواندن می کنند.

  • مهم‌ترين موضوع حال حاضر، برنامه‌ريزي و مطالعه در تابستان است؛ به اين دليل كه اولاً مدارس تعطيل هستند و ثانیاً اين زمان فرصت خوبي براي دانش‌آموزان است كه جلو بروند.

برنامه‌ی تابستان چگونه است؟

برنامه‌ی تابستان يك بخش همگاني دارد كه نگاه به گذشته و اجباري است. بخش ديگر شامل نگاه به آينده و انتخابي است و بسته‌ای موازي با نگاه به گذشته است. در هر آزمون تعدادي سؤال از مباحث جديد و تعدادي سؤال از مباحث قبلي طرح می‌شود. دليل اين‌كه مباحث جديد را در هر آزمون دوباره مورد سؤال قرار مي‌دهيم اين است كه اين مباحث جديد هستند و بايد براي تثبيت بيش‌تر به آن‌ها توجه كرد. ديگر اين‌كه برخي از مدارس سرعت تدريسشان يكسان نيست.

به اين ترتيب شما می‌توانید نگاه به آينده را با سرعتي آرام و متعادل و پوششي مرور كنيد كه در اول مهر كه سال تحصيلي جديد شروع مي‌شود تسلط كافي داشته باشيد.

چه حجمی از مطالب را در تابستان مطالعه کنیم؟

برای دبستانی‌ها و متوسطه‌ی اول ایده‌آل این است که در تابستان نیمی از کتاب یعنی نیم‌سال اول را مطالعه کنند. اگر به سه‌پنجم این مقدار هم برسند خوب است، ولی برای کنکوری‌ها به این دلیل که حجم مطالب پیش‌دانشگاهی زیاد است و مطالب مفهومی‌تر هستند تخفیف داده‌ایم و ایده‌آل آن مطالعه‌ی40 درصد مطالب نیم‌سال اول است؛ یعنی کم‌تر از نصف.

 

ثبات در انتخاب‌ها خیلی مهم است. در انتخاب واحد ثابت‌قدم باشید. نکته‌ی دیگر این است که باید از برنامه‌ریزی شخصی نیز استفاده کنید؛ یعنی دفتر برنامه‌ریزی را تهیه کرده و ساعات مطالعه‌ی خود را در تابستان بنویسید. ساعات مطالعه‌ی خود را در درس‌های نگاه به آینده یادداشت کنید و بدانید که چه‌قدر از مطالعه‌ی شما مربوط به سال آینده و چه‌قدر مربوط به سال گذشته بوده است.

  • اهمیت برنامه‌ریزی برای پیشرفت درسی امری ضروری و مهم است و برنامه‌ریزی مهم‌ترین دستاورد کانون فرهنگی آموزش است.

در کانون هر فرد دو برنامه دارد:

1-برنامه‌ی کلی (راهبردی) که نقشه‌ی راه است.

 2- برنامه‌ی شخصی که برای هر فرد مختص خود اوست.

 

  • برنامه‌ی راهبردی در تابستان: پروژه‌ی تابستان 8 هفته (حدوداً از نیمه‌ی دوم تیر تا نیمه‌ی دوم شهریور) و به تعداد 6 آزمون است. شعار ما در تابستان این است: «در تابستان هم کمی درس بخوانید». 6 جمعه از 14 جمعه‌ی تابستان را برای آزمون در حوزه‌ی امتحانی حضور یابید و بقیه‌ی جمعه‌ها را استراحت کنید.

خصوصیات دیگر این برنامه:

الف) نگاه به گذشته: از آن‌جا که در طول سال تحصیلی قبل، تشریحی کار کردن را برای دانش‌آموز مهم‌تر دانستیم، دانش‌آموز فرصت مطالعه‌ی عمیق مطالب و ارتباط دادن مباحث با قسمت‌های مختلف درس یا درس‌‌های دیگر و تسلط کافی روی مباحث را نداشته است. ضمناً تست به اندازه‌ی کافی کار نکرده است. این بخش اجباری است و باید مطالعه شده و در آزمون پاسخ داده شود.

نگاه به گذشته با هدف مرور، تقویت، تعمیق، کسب مهارت تست‌زنی و تسلط ارائه می‌شود.

ب) نگاه به آینده: از آن‌جا که مطالعه‌ی درس‌های سال‌های قبل برای دانش‌آموز جذابیت زیادی ندارد، پیش‌خوانی یکی از مؤثرترین مرحله‌ی مطالعه برای پیشرفت درسی است. پیش‌خوانی یک یا دو درس از درس‌های سال آینده با هدف آمادگی ذهنی برای دانش‌آموز در سال تحصیلی جدید توصیه‌ی اکید کانون است.

  • برنامه‌ی شخصی:

با توجه به تفاوت‌های فردی از نظر استعداد، سطح علمی در درس‌های پایه، فراهم بودن امکانات آموزشی و کلاس‌های تقویتی در محل زندگی دانش‌آموز و... هر فردی می‌تواند با شخصی‌سازی برنامه‌ی راهبردی و تعیین اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، مناسب‌ترین برنامه‌ریزی شخصی را به کمک پشتیبان و اولیای خود داشته باشد که این از ویژگی‌های منحصربه‌فرد برنامه‌ریزی در کانون است.

انتخاب واحد در تابستان توسط داوطلب به کمک پشتیبان و اولیا، البته با تأکید بر انتخاب حداقل یک یا دو درس از سال آینده با توجه به شرایط گفته‌شده، اولین گام مهم در انتخاب مسیر در برنامه‌ریزی کانون است.