سرای دانش

کم شنوایی دانش آموزان

نکاتی برای حل مشکلات کم شنوایی دانش آموزان توسط دبیران

راه حل هایی برای حل مشلات کم شنوایی دانش آموزان

طبق نتایج به دست آمده از تست­های هوشی بخصوص تست­های غیرکلامی کودکان کم­ شنوا هیچ تفاوت هوشی با کودکان شنوا ندارند و فقط در زمینه پیشرفت تحصیلی اندک تفاوت بین آنها مشاهده می­شود.

مهمترین مشکل تحصیلی آنها مربوط به توانایی خواندن و بخصوص درک و فهم مطالب خوانده شده می­باشد. آنان بیشتر در درک مفاهیم مشکل دارند و این به دلیل کمبود خزانه لغات آنها می­باشد (در عین حال یکی از دلایل پیشرفت دانش­آموزان کم­شنوا در مدارس عادی، افزایش یافتن خزانه لغات آنها در نتیجه محاوره و ارتباطات کلامی و درسی در جمع هم­سالان شنوای خود می­باشد. )
عدم توانایی آنان در درک مفاهیم انشانویسی و همچنین عدم توانایی در حفظ مطالب علمی با حجم زیاد در دروسی مانند تاریخ، علوم، اجتماعی و... نیز مشاهده می­شود و آنها معمولا در حفظ مطالب بیشتر از دو خط به مشکل برمی­خورند چرا که نمی­توانند در ذهن خود جایگاهی برای آنها پیدا کنند (به دلیل کمبود گنجینه لغات)

نکات زیر عمده­ ترین مواردی ست که در ایجاد ارتباط شما با دانش ­آموز کم ­شنوا و نیز آموزش مناسب وی، بایستی در نظر گرفته شود.

بایستی کمی بیشتر وقت صرف کنید !

  • برای یافتن بهترین راه برقرای ارتباط با دانش­ آموز کم­ شنوا، و نیز آموزش واژه­ ها و مفاهیم جدید و یادآوری آنها به وی، بایستی وقت بیشتری صرف کنید (علی­ الخصوص در هفته ­های اول سال تحصیلی)
  • اگر به طور طبیعی صحبت کنید و شمرده و رو در رو (چهره به چهره) عمل گفتارخوانی (لب­خوانی) ساده ­تر خواهد بود.
        باید توجه داشته باشید که دیدن چهره و حرکات بدنی شما به وسیله دانش ­آموز کم ­شنوا بسیار اهمیت دارد ولی معمولا رو به تخت سیاه هنگام تدریس صحبت کردن، عادت اغلب دبیران است و اگر این عادت به حداقل برسد بهتر است. چرا که اغلب دانش­ آموزان کم­ شنوا به کمک چشمان خود، صحبت­های معلم را درک می­کنند.
        حتی اگر کودک کم شنوا از زبان اشاره هم استفاده نمی کند، باز هم استفاده از حرکات دست و حالتهای چهره برای تفهیم بیشتر مطالبی که می گویید می تواند مفید واقع شود. ضمن اینکه از اشارات عادی برای تکمیل صحبت خود استفاده کنید نه به عنوان جایگزینی برای گفتار.
  • پیش از آغاز صحبت­ های خود، حتماً لازم است توجه دانش ­آموز را جلب کنید. در غیر این صورت ممکن است متوجه قسمت­ های ابتدایی صحبت­ ها و آموزش­ ها و نیز تغییر مبحث کاری/آموزشی کلاس نشود.
  •    مطالب مهم آموزشی و کلمات اصلی را تکرار و بر روی تخته سیاه یا یک تکه کاغذ برای او بنویسید و به وی فرصت دهید پیش از شروع صحبت­های شما به مطالب نوشته شده یا موارد قابل مشاهده نگاه کند یا آنها را بخواند. بایستی دستورات انجام تکالیف، دقیقا بر روی تخته ­سیاه نوشته شود تا دانش­ آموز بتواند آن را در دفتر خود یادداشت کند.
  • دانش ­آموز کم­ شنوا نباید بیش از 5/1تا5/2 متر از معلم خود دور باشد. او بایستی اجازه داشته باشد که جای خود را به منظور هماهنگی با تغییرات کلاس عوض کند. این موقعیت او را قادر خواهد کرد که صورت مربی را بهتر ببیند و صدای او را راحت ­تر بشنود.
     
  • به دانش ­آموز کم ­شنوا دستورات شفاهی طولانی ندهید. یادتان باشد دستورات و راهنمایی­ هایی که به این دانش ­آموزان می­دهید بایستی حتی المقدور کوتاه باشند و طول جمله بایستی در سطح توانایی حافظه دانش ­آموز باشد.
  •  از آنها در پاسخ­ دهی به سوالات کتبی و شفاهی، جملات ساده و کوتاه بخواهیم چرا که آنها توانایی بیان جملات بلند و مشکل را ندارند. همچنین زمانی که از وی سوالی می­پرسید مطمئن شوید که سوال را فهمیده است و در صورتی­که متوجه منظورتان نشده بود، با جایگزینی کلمات ساده­ تر، سوال را به شکل دیگری مطرح کنید.
  • در ذهن خود داشته باشید که بعضی از دانش ­آموز کم­ شنوا از نظر شنوایی، دسترسی کاملی به همه صداها ندارند و متوجه نمی شوند دور و بر آنها چه می­گذرد.
  • بهتـر است معلـم نکات مهم و سوالات سایر دانش­ آموزان را تکرار کنـد به ویـژه گفته­ های دانش ­آموزانی که دور از دانش ­آموز کم­ شنوا نشسته اند زیرا او نمی­تواند سؤالات یا صحبت­های آنها را بشنود.
  • به سایر دانش ­آموزان هم بگویید یکی یکی صحبت کنند و پیش از صحبت کردن دستشان را بالا ببرند تا کودک کم­ شنوا متوجه شود چه کسی صحبت می­کند.
  • تا حد امکان از وسایل آموزشی دیداری مانند تصاویر، اشیا و مدل­های آموزشی استفاده کنید.
  • در امتحانات و آزمون­ها به جای استفاده از نوارهای ضبط شده، خودتان آن را به صورت شفاهی ارائه کنید.
        زمانی که از فیلم یا دی ­وی­ دی استفاده می­کنید به خاطر داشته باشید از دانش­آموز نخواهید که یادداشت بردارد زیرا هربار که سرش را برای نوشتن پایین می­ اندازد مقداری از اطلاعات را از دست می­دهد (در حالی که دانش ­آموزان دیگر این­طور نیستند (

نوار یا سی­ دی­ های صوتی ضبط شده را همراه با متن نوشته شده آنها به دانش ­آموز بدهید زیرا دسترسی به اطلاعات ضبط شده برای دانش آموز کم شنوا مشکل است.

  •  اغلب بچه ­های کم­ شنوا در کلاس عادی تقلیدکنندگان خوبی هستند، مطلبی را نفهمیده به همراه جمع می­خندند و یا دست خود را بلند می­کنند و به این نحو می­خواهند مشکل خود را لابه لای حرکات بچه­ ها پنهان کنند. معلم باید اطمینان پیدا کند که دانش ­آموز منظور و مقصود او را درک کرده است.
  • برای دانش­ آموزان کلاس، مشکلات کودک کم­ شنوا و نحوه همکاری و ارتباط با او (علی الخصوص صحبت کردن رودررو) را تفهیم کنید. یک دانش ­آموز را به عنوان کمک ­دهنده در تکالیفش انتخاب کنید، به این نکته توجه داشته باشید که دانش­ آموز کمک دهنده بایستی از جمله دانش ­آموزان باهوش و کوشای کلاس باشد و تکالیف خود را به خوبی انجام دهد، ولی اجازه ندهید که دانش­ آموز کم ­شنوا به کمک دهنده خود وابسته شود.
  • بعد از توضیحات مفصل در مورد مسائل ریاضی یا علوم و مباحث کلاس، از دانش ­آموز کم­ شنوا سوال کنید که موضوع برای او تفهیم شده یا نه؟
        دانش ­آموز کم ­شنوا را بایستی به دقت زیر نظر داشته باشید که خود را از گروه کنار نکشد و یا به علت کم­ شنوائی به تغییرات شخصیتی دچار نشود. به او این احساس را القا کنید که عضوی از گروه می­ باشد.

 

کم شنوایی دانش آموزان

کم شنوایی دانش آموزان

منابع :

    کتاب­های "مدرسه مناسب دانش­آموز کم­ شنوا" و "روش تدریس مناسب کودک کم­ شنوا" ترجمه دکتر گیتا موللی،1390

    وبلاگ­ http://www.exch.mihanblog.com/post/category/7