سرای دانش

بررسی مضرات مصرف نان لواش برای سلامت دانش آموزان

نان یکی از اجزای اصلی سفره های ایرانی است و در بین تمام نان ها نان لواش بیشترین میزان مصرف را در بین آن ها دارد! اما این نان هیچ چیزی را به شما نمی دهد! و فقط چاقی و اضافه وزن را به همراه دارد.

تغذیه دانش آموزان :

یک متخصص تغذیه با تاکید بر لزوم توجه والدین نسبت به تغذیه فرزندانشان در مدرسه گفت: مصرف نان لواش به دلیل نداشتن هیچ گونه ویتامین و ایجاد چاقی، برای دانش آموزان توصیه نمی شود. 

دکتر مرتضی صفوی در خصوص اهمیت برنامه غذایی در دانش آموزان اظهار داشت: بیشترین رشد جسمی و ذهنی دانش آموزان در دوران مدرسه شکل گرفته و به طور کلی می توان گفت 90 درصد رشد مغزی و 70 درصد رشد قدی دانش آموزان در طی این دوران انجام می گیرد. 

وی افزود: برای تداوم رشد دانش آموزان، تضمین سلامتی و تحرک و شادابی آن ها لازم است، تغذیه این قشر از جامعه مورد توجه قرار گیرد. 

بر همین اساس باید به گروه های غذایی اصلی در میان دانش آموزان توجه داشت. 

این متخصص تغذیه ادامه داد : نان و غلات، گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها ، شیر، لبنیات ، میوه و سبزی ها در گروهای غذایی اصلی دانش آموزان حائز اهمیت است.  و یک گروه متفرقه شامل قند و چربی که چندان مورد تاکید نیست، نیز مورد توجه قرار دارد. 

مصرف انواع نان های مختلف همچون سنگک، تافتون، و بربری به ویژه از نوع سبوس دار برای دانش آموزان توصیه می شود. 

همچنین نان لواش سبوس ندارد و خوردن آن همچون مصرف شکر و قند بوده و فرد را دچار چاقی می کند، ویتامین های آن نیز صفر است، بنابراین مصرف آن برای دانش آموزان توصیه نمی شود. والدین از نان های بدون جوش شیرین برای فرزندان دانش آموزان خود استفاده کنند. 

بهترین صبحانه برای دانش آموزان چیست؟ 

1- غلات کامل: 

این مواد غذایی سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی هستند. ویتامین های موجود در آن از جمله ویتامین B انرژی فراوانی در بدن تولید می کند. بهترین نوع غلات شامل نان هفت غله، نان گندم، یا نان سبوس دار و یا حتی سوپ جو می شود. 

2- فیبر:

فیبر موجود در میوه ها، سبزیجات و غلات، به هضم غذا کمک می کند. فیبر را می توانید در مواد غذایی مختلفی بیابید برای مثال سیب 4.4 گرم فیبر دارد. میزان فیبر موجود در پرتقال 1.3گرم فیبر موجود در جو 4 گرم است. 

3- کلسیم: 

کلسیم به ساخت و استحکام استخوان ها کمک می کند. با توجه به سن و سال و جنسیت فرزندان روزانه تقریبا 1000 میلی گرم کلسیم لازم است. بهترین گزینه ها شامل ماست، شیر و پنیر می شود.

منابع: www.sayarak.com ، www.beytoote.com، www.hidoctor.ir