سرای دانش

رابطه ی کودکان اوتیسم با آموزش در دبستان

کودکان اوتیسمی چگونه تربیت می شوند رفتار معلمان و آموزگاران با آن ها چگونه است

مدرسه صرفاً جایی نیست که در آن حروف الفبا و محاسبات ریاضی را می‌آموزیم. مدرسه به عنوان یک نهاد اجتماعی، جایی است برای جامعه‌پذیر شدن و تشویق برای تطبیق باهمدیگر، یا به نوعی آماده‌سازی برای ورود به جامعه، که دانشگاه و شغل نیز پدیده‌ها یا اتفاق‌های مهمی هستند که افراد درون یک جامعه با آنها بشدت درگیرند. در میان افراد جامعه، طیف‌هایی وجود دارند که رفتارها و خصوصیت‌هایی متفاوت دارند و آدمی طبق عادت دیرینه‌اش به طبقه‌بندی چیزها، آنها را نام‌گذاری شده به نام اختلالات و طبقه‌بندی می‌کند تا یک تصویر کلی از آنان داشته باشد. در میان این طیف‌ها، عده‌ای وجود دارند که در اختلالات طیف اوتیسم جا می‌گیرند.

رابطه ی کودکان اوتیسم با آموزش در دبستان

در اوتیسم، فرد به طور دائم در موقعیت‌های مختلف، در ارتباط اجتماعی و تعامل اجتماعی مشکل دارد. فرد اوتیستیک، خزانه رفتاری و علایق محدودی دارد و دارای کلیشه‌ها و مشکلات متعددی در حیطه رفتار است. از طرفی، همه افراد در جامعه، حقوقی برای تحصیل و شغل و در مجموع آنچه به بقا و استقلال فردی‌شان مربوط باشد، دارند.

رابطه ی کودکان اوتیسم با آموزش در دبستان

برای توزیع مناسب افراد در موقعیت تحصیل، آزمون‌های سنجش وجود دارد که افراد را در مورد ورود به مدرسه عادی یا استثنایی از هم تمیز می‌دهد. گاهی پیش می‌آید، کودکی که مبتلا به اوتیسم است، آزمون سنجش ورود به مدارس عادی را با موفقیت انجام می‌دهد. حال دو اختلاف نظر به وجود می‌آید، اینکه این فرد به مدارس عادی ورود کند یا اینکه همراه دیگر بچه‌های اوتیستیک وارد مدرسه‌های مخصوص به خود شود. آن عده که معتقد به ورود کودکان دارای اوتیسم به مدارس عادی هستند، پیشرفت تعاملات اجتماعی را که مهم‌ترین مشکل این افراد است دلیل بر اعتقاد خود می‌دانند و از طرفی عده‌ای هم معتقدند که این کودکان با وجود کسب نمره قابل قبول در ورود به این مدارس می‌توانند در طول تحصیل مشکلاتی را ایجاد کنند یا اینکه حتماً می‌بایست مربی مخصوصی در کنارشان داشته باشند، که ممکن است این امر در هر جایی با توجه به امکانات محدود، اجرایی نباشد .آنچه که به طور کلی در این مدارس رخ می‌دهد، حذف رفتارهای زیان‌بخش و ایجاد و تقویت رفتارهای مطلوب، زبان آموزی (تا آنجا که پتانسیل‌های آموزش‌پذیری در فرد مورد نظر وجود داشته باشد)، مهارت‌های اجتماعی، خودیاری، آموزش پیش دبستان و آماده‌سازی‌ برای خواندن و نوشتن و آموزش والدین جهت تقویت استقلال بخشی به کودکان و نوآموزان طیف اوتیسم است.

رابطه ی کودکان اوتیسم با آموزش در دبستان

معلمی که در مدارس استثنایی مشغول به‌کار است، بدیهی است که کاری به مراتب سخت‌تر از یک معلم در مدارس عادی دارد، زیرا که علاوه بر توانایی‌های لازم برای آموزش به یک فرد، می‌بایست بداند به این افراد متفاوت چگونه آموزش دهد و انفراد آنها را درک کرده باشد. علاوه‌بر این ها تفاوت کلاس درس کودکان اوتیستیک، با کلاس کودکان فاقد آن اختلال، نه تنها در محتوای درسی، بلکه در شکل و فرم و نحوه اجرای آموزش نیز هست. به لحاظ محتوای درسی و سطح دروس نیز در این مدارس کتاب‌هایی تدریس می‌شود که مخصوص سازمان آموزش استثنایی است. از طرفی با توجه به عدم ادراک انتزاعی مطلوب این افراد، دروسی که نیاز به تحلیل دارند، کاربرد چندانی برای این افراد نمی‌توانند داشته باشند. علاوه‌بر تمام مواردی که ذکر شد، در چنین مدارسی کاردرمانگر و گفتار درمانگرانی نیز مشغول به‌کار‌اند که در کنار آموزش معلمان، در ساعت‌های مستقلی به این افراد آموزش‌های لازم را می‌دهند.