سرای دانش

اردوی نیم روزه دانش آموزان دوره اول سرای دانش حافظ به اسکیت روم (بازی فرار ـ اتاق فرار)

اردوی نیم روزه دانش آموزان دوره اول سرای دانش به اسکیپ روم در تاریخ 97/10/30 از ساعت 11 تا 15 بعدازظهر برگزار شد.

اردوی نیم روزه دانش آموزان دوره اول سرای دانش (واحد حافظ) به اسکیپ روم در تاریخ 97/10/30 از ساعت 11 تا 15 بعدازظهر به کمک اولیای مدرسه برگزار شد.

هدف از برگزاری این اردو آشنا کردن بچه ها با این بازی که یک بازی فکری است، بود. تعداد 18 نفر از دانش آموزان (هفتم، هشتم و نهم) به همراه معاون اضباطی جناب آقای علی مرادی و آقای حمیدرضا نادری فر پشتیبان پایه هفتم شرکت داشتند.

اردوی نیم روزه دانش آموزان دوره اول سرای دانش حافظ به اسکیت روم (بازی فرار ـ اتاق فرار)
 
اردوی نیم روزه دانش آموزان دوره اول سرای دانش حافظ به اسکیت روم (بازی فرار ـ اتاق فرار)

حال در ادامه مختصری از تاریخچه این بازی خدمتتان عرض می کنم:

اسکیپ روم (Scape Room)، اتاق فرار یا بازی فرار عنوان یک سرگرمی جذاب و ماجراجویانه است. در این بازی شرکت کنندگان باید با استفاده از سرنخ ها، نکات و استراتژی ها، به حل معماها و پازل ها بپردازند و بازی را به پایان برسانند. معماهای مختلف در جای جای یک فضای مشخص پنهان شده اند و بازیکنان باید در مدت زمان مشخص آنها را بیابند و حل کنند. این بازی به صورت فضاهای متفاوتی از قبیل سلول های زندان، رستوران، هتل، کلبه دورافتاده و حتا ایستگاه های فضایی طراحی می شود. هر یک از این فضاها سناریوی خاصی دارند و هدف خاصی را دنبال می کنند. در یک بازی اسکیپ روم به شما ماموریت فرار از زندان می دهند، در دیگری باید از دست یک قاتل زنجیره ای فرار کنید و در جایی دیگر در نقش کارآگاه به دنبال قاتل بگردید و ....

چگونه اسکیپ روم یا اتاق فرار را تجربه کنیم؟

به راحتی و با کمی جستجو می توانید اسکیپ روم ها را بیابید. پس از آن باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

سناریوها را مورد بررسی قرار دهید؛ تا به امروز سناریوهای مختلفی در این اتاق ها طراحی شده اند که تعدادی از آنها مانند زامبی ها، خانه های خالی از سکنه، آزمایشگاه های علمی، زندان ها، دزدان دریایی، شکار گنج، گروگان گیری و آدم ربایی تقریبا در تمام کشورها مشترک هستند.

تعداد افرادی که شما را در این بازی همراهی می کنند، در نظر بگیرید. بین ۴ تا ۸ نفر را در نظر داشته باشید. بسته به سناریو تعداد افرادی که می توان با آنها بازی را انجام داد متفاوت است.

به توانایی های مورد نیاز برای سناریوها و ویژگی های آنها دقت کنید؛ برخی به کار تیمی بیشتر احتیاج دارند و برخی هوش زیادی می طلبند. البته بازی هایی هم هستند که نیاز به فعالیت بدنی دارند یا دلهره بسیاری را برای تان ایجاد می کنند.

وارد فضا شوید، نشانه ها را بیابید و به دنبال معماها بگردید و در مدت زمان مشخص شده خودتان را در دامی که به آن قدم گذاشته اید برهانید. بعضی از پازل ها و معماهای اتاق فرار عبارتند از: پیدا کردن اشیای پنهان، کار تیمی، شمارش و ریاضی، چیزی که باید در اتاق پیدا کنید، استفاده از چیزی به طرز غیر معمول، جستجو برای اشیای موجود در تصاویر، مونتاژ یک وسیله، شناسایی راهنمایی ها، جستجو در تاریکی، پیدا کردن رمز و کد و .....

تاریخچه:

با کمی جستجو متوجه می شویم که پیش از شکل گیری اتاق فرارهای مدرن امروزی، نمونه هایی مشابه آنها وجود داشت که از میان آنها می توان به خانه های تسخیر شده، مرکز سرگرمی خانواده ۵ Wits (افتتاح در سال ۲۰۰۴)، تئاترهای تعاملی مانند دیگر نخواب (Sleep No More) در سال ۲۰۰۳ و نمونه های دیگر اشاره کرد که هر کدام فضایی تعاملی برای علاقه مندان ایجاد می کردند.

اتاق فرار به شکل امروزی در سال ۲۰۰۷ و توسط یک فرد ۳۰ ساله به نام تاکائو کاتو (Takao Kato) در ژاپن شکل گرفت. وی اهل کیوتو بود و مجله ای را منتشر می کرد. بازی های ژاپنی عمدتا از پازل های منطقی مانند توالی های ریاضی یا رنگ بندی تشکیل می شدند، درست شبیه بازی های ویدیویی از اتاق فرار کن (Scape The Room) که الهام بخش شکل گیری اتاق فرار بودند.

بعد از ژاپن پای اتاق های فرار در سال ۲۰۱۱ به سنگاپور باز شد و تا سال ۲۰۱۵، ۵۰ نوع از آن به وجود آمد.

کازویا ایواتا (Kazuya Iwata)، دوست کاتو، در سال ۲۰۱۲ این بازی را به سانفرانسیسکو برد و در سال بعد پازل برک (Puzzle Break) به عنوان نخستین کمپانی آمریکایی اتاق فرار در سیاتل شکل گرفت. 

در سال ۲۰۱۲ یک استاد فیزیک سوئیسی یک بازی فرار علمی برای دانش آموزانش ایجاد کرد. این بازی بعدها به نام اتاق های ماجراجویی (AdventureRooms) به عموم مردم در ۲۰ کشور ارایه شد. اتاق های ماجراجویی شامل پازل های علمی بودند و سناریوهای متفاوتی داشتند.

بر اساس آمار در سپتامبر ۲۰۱۷ بیش از ۸۰۰۰ اتاق فرار در سراسر دنیا وجود داشتند و روند افزایش آنها ادامه دارد. این بازی به محبوبیت خوبی دست پیدا کرده و توانسته مشاغل زیادی را نیز ایجاد کند.

سخن آخر:

اگر می خواهید ساعتی را به دور از دنیای مجازی و اینترنت باشید و لحظاتی سرشار از هیجان را در کنار عزیزان تان تجربه کنید، اسکیپ روم گزینه خوبی برای شماست. این تفریح جذاب را تجربه کنید و برای مان از حال و هوایش بگویید.

منبع سایت: www.karnaval.ir