سرای دانش

اهمیت انجام تکالیف برای دانش آموزان

امروزه ارزش تکلیف خانه اغلب مورد تردید قرار می گیرد، زیرا اغلب دانش آموزان درفعالیت های بیرون از مدرسه شرکت می کنند.

امروزه ارزش تکلیف خانه اغلب مورد تردید قرار می گیرد، زیرا اغلب دانش آموزان درفعالیت های بیرون از مدرسه شرکت می کنند. این امر منجر به تکلیف انجام ندادن دانش آموزان ودلسرد شدن معلمان ازآنان می شود. با این وجود تکلیف منزل می تواند مثل یک مکمل برای کار کلاس به کار رود ودر این صورت بخش مهمی از تدریس موثراست.
تحقیقاتی به منظور ارزیابی تاثیر تکلیف منزل درپیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام  گرفته است . یافته های این تحقیقات نشان داده است که یکی از موثرترین عوامل دریادگیری دانش آموز مقدار زمانی است که صرف انجام تکالیف منزل می شود. یکی از تحقیقات  اهداف عمده ی تکلیف را چنین برشمرده است: تمرین وآمادگی و بسط..
تکلیف تمرینی همان تقویت مفاهیم آشنایی است که نیاز به مرور دارند. تکلیف آمادگی، دانش آموز را با مفهومی  روبه رو می کند که روز بعد به طور مفصل درکلاس ارایه می شود. بسط هم تعمیق مفاهیم مرتبط با درس را تسهیل می کند.

اهمیت انجام تکالیف برای دانش آموزان

معلمان موثر قبل از تعیین هر نوع تکلیفی برای منزل دستورالعملی شامل اطلاعات زیر تهیه می کنند:
1- هدف از انجام تکلیف
2- مقدار تکلیفی که برای منزل تعیین می شود.
3- انتظاراتی که درصورت انجام تکلیف برآورده می شود ونتایجی که انجام ندادن تکالیف دربردارد.
4- نوع و میزان کمکی که از جانب اولیا مجازاست.
علاوه برتعیین این دستورالعمل ها، معلمان موثر آن ها را به روشنی در اختیار دانش آموزان واولیای آن ها قرار می دهند.
شراکت بین برنامه های حمایتی مدرسه، معلم واولیا مثلثی را تشکیل می دهد که در مرکز آن دانش آموز قرار دارد. هر چند اولیا تماس زیادی با فرزندشان دارند، معلمان موثر این امر را به معنای حمایت آنان از انجام تکالیف فرزندانشان نمی پندارند.آنها اولیارا با ابزاری تجهیز می کنند که انجام تکالیف درمنزل با موفقیت همراه باشد.  معلمان نکات زیر را دراختیار ماقرار می دهند:
1- فضایی را که روشنایی مناسبی دارد برای انجام تکالیف مشخص کنید.
2- زمانی را برای انجام کار مشخص کنید اگر کلاسشان متغیراست، روی تقویم، این کار را انجام دهید.
3- از دانش آموزان درباره ی اتفاقات خاص روز در مدرسه پرسش کنید و از آن ها سوال کنید که درمنزل چه کاری را باید انجام دهند.
4- فایده های انجام تکلیف منزل را توضیح دهید وجملاتی تهیه کنید که اولیا بتوانند درارتباط با فرزندانشان از آن ها استفاده کنند.
5- به اولیا اطمینان دهید که مایلید بدانید آیا دانش آموز برای انجام تکالیف به راهنمایی زیادی در منزل نیاز دارد. وقتی معلمان ایده های ملموس برای کمک به دانش آموزان دراختیار اولیا قرار می دهند، ارتباط میان خانه ومدرسه تحکیم می شود وانجام تکلیف موثر واقع می شود.
معلمان موثر نه تنها برای شاگردان تکالیفی تعیین می کنند، بلکه مرتبا آن تکالیف را کنترل وبررسی نیز می کنند. دانش آموزانی که معلمشان زمان بیشتری را صرف تکلیف منزل می کند وبازخورد حمایتی بیشتری به آن ها ارایه می دهد از دیگر دانش آموزان پیشرفت بیشتری کسب می کنند.
ارایه ی بازخورد درباره ی تکلیف کامل شده از اهمیت ویژه ای برخوردار است. معلم ممکن است بخواهد صرفا با تعیین پاسخ های درست ونادرست یا با نوشتن نظرش مربوط به محتوای آن به تکلیف نمره بدهد.

اهمیت انجام تکالیف برای دانش آموزان

مساله ی مهم کیفیت تکلیف است نه کمیت آن. معلم موثر تکلیفی تعیین نمی کند که لازم باشد شاگرد یک مقاله ی تکمیل شده به وی تحویل دهد. بلکه ، تکلیفی برای منزل تعیین می کند که برای بحث های کلاسی ویا فعالیت های نگارشی تفکر برانگیز باشد. درواقع، برخی از محققان خاطرنشان می کنند که تکلیف باید دانش آموزان را برای یادگیری توانمند سازد. این توانمندسازی تنها زمانی تحقق می پذیرد که دانش آموز واقعا تکلیف خود را انجام دهد. معلمان موثربرای تکلیف منزل رهنمودها و اهداف ویژه ای تعیین می کنند وبه شاگردان فرصت می دهند تا به طرق مختلف وخلاقانه ای به این ملزومات دست یابند، روش هایی از قبیل اجرای نمایش، داستان نویسی، نوار ویدیو ویا پوستر.

آن ها تکلیف را هم چون ابزاری برای ارزیابی نیازهای یادگیری دانش آموزان مختلف کلاسشان به کار می گیرند:
1- زمانی که تکلیف منزل به روشنی توضیح داده می شود(مربوط به محتوای درسی که آموزش داده شده ودرحد توان دانش آموز باشد) برای پیشرفت تحصیلی وی تاثیر مثبت دارد.
2- هنگامی که تکالیف نمره گذاری می شوند، درباره شان اظهارنظر می شود ودر کلاس راجع به آن ها بحث می شود، تاثیر مثبت تری برپیشرفت تحصیلی دانش آموز خواهند داشت.
3- هر 30 دقیقه صرف زمان برای انجام تکالیف درهرشب، به طور متوسط تانیم نمره ، نمره ی دانش آموز دبیرستان را افزایش می دهد.
4- استفاده ی منظم از چنین بازخوردهایی می تواند درطول یک سال تا حدود30 درصد امتیاز شاگردان را افزایش دهد. پیشرفت معلمی که مرتبا برای تکلیف بازخورد ارایه نمی دهد تنها یک سوم آن معلمی است که مرتبا بازخورد می دهد.