سرای دانش

ورزش در زنگ های تفریح

تشویق و همراهی پشتیبانها با دانش آموزان برای ورزش کردن در زنگ های تفریح

فواید ورزش کردن

به گزارش گروه جامعه خبرگذاری ایمنا؛ با آغاز سال تحصیلی و شوق آموختن، دانش آموزان روانه مدرسه می شوند، همه ساله با شروع ماه مهر کوچه ها و خیابان ها نصف جهان هم  رنگ و بوی دیگری پیدا می کنند و شور و شوق دانش آموزان جلوه زیبایی به شهر می بخشد.

ایجاد نگرش های مثبت و پویا در دانش آموزان، تقویت انگیزه کوشش برای یادگیری و کاهش دغدغه و اضطراب و آشنایی با شخصیت و دیدگاههای دانش آموزان می تواند در روزهای اول مدرسه صورت پذیرد و کاهش افسردگی، کاهش اضطراب، فراهم آوردن سپری برای مقابله با استرس و بالا بردن عزت نفس و آسایش فکری از جمله فواید مهم ورزش است.

آمادگی جسمانی دانش آموزان یک امر بنیانی و اساسی است که سلامت و قدرت افراد اجتماعی را تضمین می کند، دانش آموزی که قدرت و کارایی لازم بدنی را دارد قادر است وظایف و کارهای روزانه خود را بدون احساس خستگی انجام دهد و توانایی لازم را برای گذراندن اوقات فراغت یا مقابله با پیشامدهای ناگهانی به دست آورد چنین فردی از بیماری و نارسایی‌ها و نواقص جسمی به دور خواهد ماند و استقامت، چابکی، ‌ انعطاف پذیری و سرعت از ویژگی‌های چنین دانش‌آموزی است.

بارها شنیده ایم که ورزش کردن، مفید است و یک جا نشستن و تلویزیون تماشا کردن، بدو زیان بار، ولی چقدر به این حرف ها عمل کرده ایم؟ آیا تا کنون به آثار مثبت ورزش فکر کرده اید؟ ورزش در کنار اینکه به ما کمک می کند کالری بیشتری بسوزانیم و اندام متناسب تری داشته باشیم، چه فواید دیگری دارد؟ در اینجا ده فایده مهم ورزش را برای شما برمی شماریم:

1. ورزش کمک می کند بهتر و راحت تر بخوابیم.

بررسی ها نشان می دهد به طور میانگین 20 تا 30 دقیقه ورزش در سه تا چهار روز هفته، کمک می کند که خواب راحت تری داشته باشیم، بهتر بخوابیم و ساعت های خواب را بیشتر می کند.

2. ورزش، پیری را به تأخیر می اندازد و از مرگ نابهنگام جلوگیری می کند.

ورزش منظم، باعث می شود با بالا رفتن سن فرد، وی همچنان اندامی متناسب و جسمی سالم داشته باشد، همچنین پوست و ماهیچه ها را نیز در وضعیت مناسب نگه می دارد. ورزش بر قابلیت انعطاف می افزاید و از بسیاری از بیماری های دوران کهن سالی، از قبیل پوکی استخوان و بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

3. مفصل ها، استخوان ها و ماهیچه ها با ورزش، سالم خواهد ماند.

4. سیستم دفاعی بدن تقویت می شود.

5. ورزش، حافظه را قوی می کند.

بررسی ها نشان داده است افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، حافظه و قدرت تمرکز بهتری دارند، سه روز پیاده روی در هفته، هر بار به مدت 45 دقیقه، برای بالا بردن تمرکز کافی است.

6. ورزش، اعتماد به نفس را زیاد می کند.

این سؤال ساده را از خود بپرسید: در کدام موقعیت احساس بهتری دارم؟ وقتی روی مبل لم داده ام و مشغول خوردن یک پاکت چیپس هستم یا بعد از انجام یک تمرین ورزشی عالی یا وقتی از باشگاه یا پارک برگشته ام؟

اگر از اندام خود راضی نیستید، تمرین های ورزشی را آغاز کنید. قدرت بدنی تان را افزایش دهید. به تدریج، از نظر روحی، حال بهتری خواهید داشت. این خود به خود باعث می شود تصور بهتری از خود داشته باشید و اعتماد به نفستان بالا رود.

7. ورزش، میزان انرژی و تحمل را بالا می برد.

تا به حال چند بار از باشگاه فرار کرده اید؟! فقط به این دلیل که خسته شده بودید یا دیگر تحمل ادامه تمرین ها را نداشتید؟ ولی آیا زمانی که تنبلی را کنار گذاشته و به تمرین ها ادامه داده اید احساس بهتری نداشتید؟ پرانرژی تر نشدید؟

8. فشارهای عصبی، افسردگی و اضطراب در سایه ورزش، رنگ می بازد.

ورزش، اضطراب و فشارهای روانی را به پایین ترین حد می رساند. در این حالت، یک یا دو ساعت پس از پایان تمرین های ورزشی، بدن هورمونی ترشح می کند که باعث تسکین اعصاب می شود و آسایش خیال را افزایش می دهد.

9. ورزش، رژیم غذایی مناسبی هم در پی می آورد.

10. ورزش، احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد.

بهترین نتیجه تمرین های ورزشی، کاهش احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری های جدی و کشنده، مثل بیماری های قلبی، فشار خون، پوکی استخوان، چاقی، سرطان سینه، دیابت و... است.

بنابراین با توجه به فواید بی نظیر ورزش کردن که در بالا اشاره شد، در دبیرستان متوسطه دوم سرای دانش در شروع ترم دوم سال تحصیلی 97-98، پشتیبانها تصمیم گرفتند برای افزایش روحیه و بالا بردن راندمان درسی دانش آموزان برنامه های انرژی بخش و نشاط آور نظیر ورزش گروهی در مدرسه برگزار کنند. بنابراین با فراهم کردن لوازم ورزشی نظیر توپ والیبال و فوتبال و بدمینتون ، سعی می کنند با دانش آموزان حداکثر همراهی و همدلی را در جهت ورزش کردن گروهی در زنگ های تفریح به منظور افزایش سلامت جسم و روح و بهبود عملکردشان داشته باشند.

ورزش در زنگ های تفریح
ورزش در زنگ های تفریح
ورزش در زنگ های تفریح
ورزش در زنگ های تفریح