سرای دانش

ویژگی دانش آموزان خوب در

بررسی ویژگی های دانش آموز موفق از دیدگاه واینستاین و هیوم

اگر به رفتار دانش‌آموزان در موقعیت‌‌های یادگیری به دقت نگاه کنیم، خواهیم دید که در فعالیت‌های یادگیری خود متفاوت عمل می‌کنند. گروهی به سختی حداقلِ توفیقِ مورد نیاز برای ادامه تحصیلات را کسب می‌کنند، دسته‌ای دیگر در حد وسط قرار دارند و موفقیت نسبی به دست می آورند، و بالاخره تعدادی هم هستند که موفقیت های چشم گیری کسب می کنند.

یادگیرندگان موفق همان کسانی هستند که با صفت راهبردی (Strategic) شناخته شده اند.

واینستاین و هیوم (۱۹۹۸) در توصیف یادگیرندگان راهبردی گفته اند:

این یادگیرندگان با فعالیت‌ها یا تکالیف یادگیری با اعتماد به نفس بالا و احساس اطمینان از اینکه از عهده آن  تکالیف بر خواهند آمد رو‌به‌رو می‌شوند، یا دست‌کم با این احساس که می‌دانند چگونه باید از پس آن‌ها برآیند با آن‌ها برخورد می کنند. این یادگیرندگان سخت کوش، باپشتکار و مبتکر هستند و در برخورد با مشکلات به سادگی دست از کار نمی کشند.

آنان می دانند که یادگیری یک جریان فعال است و خود آنان باید مقداری از مسئولیت آن را بپذیرند. یادگیرندگان راهبردی به طور فعال به یادگیری می‌پردازند و می‌دانند که چه‌وقت می‌فهمند و شاید مهم‌تر از آن، می دانند که چه وقت نمی‌فهمند. وقتی با مشکلی روبرو می شوند، می‌کوشند بفهمند که برای حل آن به چه چیزی نیاز دارند و از معلم یا همکلاسی های خود یاری می طلبند. برای آنان مطالعه کردن و یادگرفتن یک فرایند نظام دار است که به میزان زیاد تحت کنترل خودشان است.

پژوهش های انجام شده در رابطه با یادگیرندگان موفق (دانش آموزان خوب) یا همان یادگیرندگان راهبردی ویژگی هایی را به دست داده اند که با استفاده از آن ها می توان این گونه یادگیرندگان را شناسایی کرد.

ویژگی دانش آموزان خوب

واینتساین و هیوم ( 1998) ویژگی دانش آموزان خوب را به شرح زیز معرفی کرده اند:

ویژگی های دانش آموزان خوب

  1. درباره چگونه مطالعه کردن اطلاعات زیادی دارند.
  2. از راهبردهای یادگیری و مطالعه استفاده می‌کنند.
  3. از مهارت‌های فکرکردن استفاده می‌کنند.
  4. برای مهارت‌های فکرکردن و یادگیری ارزش قائل‌اند.
  5. علاقه و انگیزه کافی برای استفاده از این مهارت‌ها دارند.
  6. باور دارند که می‌توانند مهارت فکر کردن و یادگیری را به‌کار بندند.
  7. می‌توانند فعالیت های مورد نظر خود را در یک زمان معقول به انجام برسانند.
  8. برای رسیدن به هدف‌های خود برنامه ریزی می‌کنند.
  9. بر رفتار و چگونگی پیشرفت خود نظارت می‌کنند.
  10. نتایج کار خود را در رابطه با هدف‌های خود و باز‌خورد حاصل از نظر استاد ارزیابی می‌کنند.
  11. رویکردشان نسبت به یادگیری و مطالعه یک رویکرد نظامدار است.
ویژگی دانش آموزان خوب

به طور خلاصه  ویژگی دانش آموزان خوب یا دانشجویان خوب و به عبارت دیگر یادگیرندگان راهبردی چنین است:

دانش آموزان خوب یا دانشجویان خوب آن‌هایی نیستند که فقط سر کلاس حاضر می‌شوند، به درس گوش می‌دهند، یادداشت برمی‌دارند، و منتظر می‌مانند تا معلم، تاریخِ امتحان را اعلام کند. بلکه دانشجویان یا دانش آموزان خوب و موفق کسانی هستند که زمان مورد نیاز برای انجام تکالیف درسی را پیش بینی می‌کنند، درباره تحقیقاتی که باید انجام دهند اطلاعات لازم را به‌دست می‌آورند، به هنگام ضرورت گروه‌های کاری تشکیل می‌دهند، و از سایر رفتارهای خود‌نظم‌دهی یا خود‌سازمان‌دهی نیز استفاده فراوان می‌برند.

ویژگی دانش آموزان خوب

منبع:

روش‌های یادگیری – دکتر علی اکبر سیف

www.raveshtadris.com

 

media-object

بهناز علی اکبر

ممنون از مقاله مفیدتون 🙏

media-object

حسن ستاری

تمام دانش آموزان مجموعه مدارس سرای دانش خوب و عالی هستن.برا همشون آرزوی موفقیت دارم.

media-object

نرجس مقتدائی

با تشکر از بارگذاری مقاله علمی کوتاه شما