سرای دانش

نقش معلمان در خوش خطی دانش آموزان

داشتن نوشتاری زیبا، مهارتی است که باید در سال‌های نخست تحصیل کسب نمود. اگرچه می‌توان آموزش خط را در سنین بزرگ‌ سالی هم رفع نمود اما در بزرگ‌ سالی بخشی از فرآیند یادگیری دچار اختلال خواهد شد.

داشتن نوشتاری زیبا، مهارتی است که باید در سال‌های نخست تحصیل کسب نمود. اگرچه می‌توان آموزش خط  را در سنین بزرگسالی هم رفع نمود اما در بزرگسالی بخشی از فرآیند یادگیری دچار اختلال خواهد شد. بدخطی از موارد بسیاری نشات می‌گیرد که در این میان می‌توان به ضایعات استخوانی، عارضه‌های ماهیچه‌ای، کم‌توجهی کودکان و... اشاره نمود که در اکثر مواقع می‌توان این مشکلات را با مراجعه به یک متخصص رفع نمود. از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر خوش خطی کودکان، می‌توان به نقش والدین و معلمین اشاره نمود؛ آن‌ها تأثیر زیادی در تشویق و رفع این مشکل خواهند داشت.

نقش معلمان در خوش خطی دانش آموزان

بررسی شرایط یادگیری کودکان:

متخصصین بر این باورند که عوامل بیرونی و درونی متعددی بر خط دانش آموزان تأثیرگذار خواهد بود. نداشتن انگیزه، شرایط عاطفی نامناسب و مشکلات روحی روانی از مهم‌ترین علل تأثیرگذار درونی در بدخطی کودکان به شمار می‌روند. تمرینات نادرست، شرایط محیطی نامطلوب، بی‌توجهی والدین و معلمین در آموزش خوشنویسی نیز از عوامل تأثیرگذار بیرونی در بدخطی کودکان به‌حساب می‌آیند. در این مقاله سعی نموده‌ایم نقش تأثیرگذار معلمین بر خوش خطی کودکان را به‌طور ویژه مورد بررسی قرار دهیم.

نقش معلمان در خوش خطی دانش آموزان

نقش معلم در بهبود خط دانش آموزان:

روانشناسان بر این باورند که معلمان نقش بسیار کلیدی در جهت‌دهی شخصیت کودکان بر عهده‌ دارند. دانش آموزان با الگوبرداری از معلم خود سعی بر تکمیل شخصیتشان دارند. از همین رو می‌توان معلمان را عضوی تأثیرگذار در بهبود نوشتار دانش آموزان دانست. اگر معلم خط خوشی داشته باشد، کودک را به سمت خوشنویسی ترغیب خواهد نمود. یک معلم وظیفه‌شناس در قبال وضعیت نا به سامان نوشتار دانش آموزان خود حساس خواهد بود و به دنبال راهکارهایی برای بهبود این وضعیت می‌گردد. بی‌توجهی معلم به وضعیت نوشتار خود و دانش آموزان تبعات بسیار بدی را به همراه دارد. این کار بی‌انگیزگی و بی‌توجهی دانش آموزان را در پی خواهد داشت. معلمین می توانند در صورت مشاهده پیشرفت در نحوه نوشتار دانش‌آموز، وی را مورد تشویق و تمجید قرار دهید.

نقش معلمان در خوش خطی دانش آموزان

مطلوب است معلمین به‌ منظور حفظ کیفیت نوشتار دانش آموزان، از دادن تکالیف زیاد به آنها خودداری نمایند. اگرچه این کار برای دانش آموز، بار یادگیری به همراه دارد، اما موجب کسالت و بی حوصلگی در وی می‌شود. دانش‌آموز پس از مواجه‌ شدن با حجم وسیعی از تکالیف، بدون توجه به کیفیت و تمیزی آن، تنها وظیفه خود را به پایان می‌رساند. تمریناتی برای آماده‌سازی عضلات دست کودکان وجود دارد که معلمان می‌توانند با استفاده از آن‌ها، زمینه را برای بهبود خط دانش آموزان خود مهیا سازند.

معلمان می‌توانند با استفاده از کتابچه‌های خوشنویسی در ساعاتی از هفته، دانش آموزان را تحت آموزش قرار دهند. با این کار، کمک به سزایی در تکامل و بهبود نحوه نوشتار آنها کرده اند. صبر و حوصله معلم در بهبود عملکرد دانش آموزان بسیار مؤثر است. معلمین می‌توانند با صبر و خویشتن‌داری در آموزش کودکان لجوج و یا پرانرژی گام بردارند.

از پایه‌ای‌ترین نکاتی که در زمان آموزش دادن دانش آموزان نادیده گرفته می‌شود، آموزش نحوه درست نشستن، گرفتن قلم، قرار دادن سر و... است. در برخی از مواقع، با آموزش این نکات، اختلال نوشتاری تا حدود زیادی رفع خواهد شد.

توجه معلم به وضعیت جسمانی کودکان از دیگر عوامل مهمی می‌باشد که معلم باید به آن توجه داشته باشد. در برخی از مواقع کوتاهی انگشتان، اختلالات عضلانی و یا مشکلات استخوانی کلیه تلاش‌های کودک را بی‌ثمر خواهد گذاشت. معلمین می‌توانند با بازی و تمرین، اشکال نوشتاری کودکانی را که به دلیل عارضه‌های عضلانی دچار اختلال شده‌اند را رفع نمایند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت www.khatoghalam.com مراجعه شود.

media-object

نرجس مقتدائی

مقاله بسیار جالبی بود. معمولا دانش آموزانی که بسیار بدخط و نامرتب می نویسند در خیلی از امتحانات کتبی نیز ممکن است موجب خستگی دبیر خود شوند و به همین علت نمره از دست دهند.

media-object

حسن ستاری

بسیار جالب و مفید بود.ممنون