سرای دانش

یادگیری املاء به روش بازی

دوستان و همکاران محترم، در اين مقاله چند روش املا گفتن به دانش‌آموزان را که به شيوه‌ي بازي اجرا مي‌شود، با هم ياد مي‌گيريم.

دوستان و همکاران محترم، در اين مقاله چند روش املا گفتن به دانش‌آموزان را که به شيوه‌ي بازي اجرا مي‌شود، با هم ياد مي‌گيريم.

1- استفاده از برگه‌ي مچاله شده: در اين روش کلمات کليدي را روي کاغذ نوشته و پس از مچاله کردن، آن را در اختيار دانش‌آموزان قرار مي‌دهيم. دانش‌آموزان پس از خواندن کلمه‌ي موردنظر، به گروه‌هاي ديگر سرکشي مي‌کنند تا کلماتي را که شبيه نوشته‌ي خودشان هست پيدا کنند و با گروه جديد، يک جمله بسازند.

2- املاي آبي: اين روش با استفاده از بطري‌هاي خالي سس، نوشابه يا قطره چکان و آب قابل اجراست. در اين روش دانش‌آموزان به حياط برده مي‌شوند. کلماتي را معلّم مي‌گويد و دانش‌آموزان با آب و فشار بطري، کلمه‌ي موردنظر را روي زمين مي‌نويسند.

3- املاي توپي: کلمات کليدي يا مهم را روي کاغذي نوشته و روي توپي مي‌چسبانيم. هر بار توپ را به طرف يک دانش‌آموز پرتاب مي‌کنيم. او پس از ديدن کلمه، با آن جمله‌اي مي‌سازد و آن جمله را به کلّ کلاس مي‌گويد.

4- کلمه‌ي گم شده: چند کلمه را به‌صورت صحيح روي تابلو مي‌نويسيم، به دانش‌آموزان مي‌گوييم که به کلمات توجّه کنند. يکي از دانش‌آموزان را از کلاس بيرون مي‌فرستيم و يکي از کلمات را پاک مي‌کنيم تا وقتي دانش‌آموز وارد کلاس شد، حدس بزند کدام کلمه پاک شده است و آن را مجدداً بنويسد.

5- نوبت کيه؟ در اين روش بخش‌هاي هر کلمه و يا ترکيب‌ها را در کارت‌هايي نوشته و به دانش‌آموزان مي‌دهيم، آموزگار کلمه‌اي را نام مي‌برد. هر دانش‌آموز با کارت‌هايي که در دست دارد و مي‌تواند کلمه بسازد، بيرون مي‌آيد. يکي ديگر از دانش‌آموزان به‌صورت انتخابي يا داوطلب آن کلمه را روي تخته‌ي کلاس مي‌نويسد.

6- اسم - فاميل: اين، همان بازي قديمي است، با اين تفاوت که ستون‌ها کم‌تر است. در ضمن صداي اوّل کلمه‌ي موردنظر، در برگه چاپ شده است.

7- املاي مشارکتي: در اين روش املاگويي، بايد هر گروه يک جمله را آماده کند و به‌ترتيب براي کليه‌ي دانش‌آموزان کلاس ديکته کند. بايد به اين نکته توجّه داشت که در هر گروه، يکي از اعضا، جمله را مي‌گويد و ديگر اعضا مي‌نويسند. يکي از اعضا نيز مي‌تواند به عنوان ناظر درست‌نويسي، جمله‌ي گروه را کنترل کند.

8- روش مسابقه‌اي: املا به روش مسابقه‌اي روش ديگري از نحوه املا گفتن به شمار مي رود. در اين روش چند دانش‌آموز تقريباً هم سطح انتخاب مي‌شوند. ابتدا تخته‌ي کلاس را به دو يا سه قسمت تقسيم مي‌کنيم و سپس کلمه يا جمله‌اي توسّط معلّم گفته مي‌شود.

در دبیرستان سرای دانش متوسطه دوره اول حافظ املای مشارکتی توسط جناب آقای دکتر وحید سعدی دبیر فارسی، املا و انشاء برای دانش آموزان پایه هفتم اجرا شده است که باعث پیشرفت خیلی خوبی در این درس شده، این نوع یادگیری به هر دو طیف دانش آموز یعنی یاددهنده و یادگیرنده کمک شایانی می کند و هر دو گروه می توانند رشد کنند. نقطه اوج این نوع آموزش رشد روابط و قدرت تعامل اجتماعی دانش آموز در کنار آموزش بهتر و موثرتر مطلب است و جای خوشحالی دارد. به دانش آموزان عزیزمان که خیلی خوب در این قالب قرار گرفته و با تلاش زیاد خود رشد نموده اند نیز تبریک می گوییم.

یادگیری املاء به روش بازی
media-object

فریبا اله دادی

به کار گیری این روش ها قطعا در ایجاد انگیزه و افزایش علاقه دانش آموزان به درس املاء تاثیرگذار هست. سپاس از شما

media-object

امید محمدخانی

خیلی جالب

media-object

فائزه عبدی

چه بازی های جذاب و روش جالبی

media-object

نرجس مقتدائی

بسیار جالب و هیجان انگیز. همت مسئولیت دبیرستان سرای دانش واحد حافظ قابل ستایش است. خدا قوت

media-object

حسن ستاری

بسیار جالب و جذاب و متنوع بود.ممنون.

media-object

سیدحسین امیرحسینی

بسیار جالب بود .