سرای دانش

يادگيري مشارکتی

تاثیر گروه بندی دانش آموزان در یادگیری آنها

با توجه به تغييرات و پيشرفت هاي سريعي که در علوم روي مي دهد ، دانش آموزان ما نيازمند روش هايي هستند که از طريق آن ها به مهارت هاي يادگيري دست يابند تا خود بتوانند علوم را بهتر و سريع تر و همگام با پيشرفت ها بياموزند. روش " يادگيري مشارکتی " يا " آموزش از طريق همياری " دانش آموزان را در اين امر ياري مي دهد.

" يادگيري مشارکتي " يا "آموزش از طريق همياري " ، رويکردي جديد در آموزش دنياست که هدف هاي عمده آن عبارتند از : درگير کردن دانش آموزان در فرايند يادگيري ، از بين بردن حالت تک بعدي ومعلم محور کلاس ها ، و ايجاد علاقه و انگيزه به يادگيري فعال در دانش آموزان.

در کار گروهي ، دانش آموزان مهارت هايي مانند : مشورت کردن ، فرماندهي و سازماندهي راهم مي آموزند. در اين روش ، معلم تدريس نمي کند ، بلکه نقش راهنما را دارد و فقط اشکالات را رفع مي کند. وظيفه ياد دادن و يادگيري به عهده دانش آموزان است .

بايد توجه داشت که ترکيب کلي گروه ها تا حد امکان متجانس باشد. بهترين روش براي کار ، روش قرعه کشي تيم هاي فوتبال جام جهاني است. يعني دانش آموزان قوي و ضعيف بايد بين تمام گروه ها پخش شوند. نکته دوم اين که اين گروه ها در طول سال تحصيلي نبايد ثابت بمانند و براي مباحث جديد گروه هاي جديدي تشکيل شوند. اين کار باعث آشنايي و صميميت هر چه بيش تر دانش آموزان کلاس با يکديگر مي شود.
بعد از تعيين گروه ها ، معلم يک نفر از هر گروه را به عنوان رئيس و يک نفر ديگر را به عنوان منشي گروه انتخاب مي کند.

رئيس گروه وظيفه ايجاد هماهنگي ، رفع نهايي اختلافات ، انجام رأي گيري در موارد اختلاف ، ارتباط با معلم و درگير کردن همه اعضاي گروه خود را با تکليف داده شده به عهده دارد.

منشي اکثريت اعضاي گروه را مي نويسد. توضيح اين که اعضاي گروه حق دارند براي گروه خود اسم تعيين کنند.

اگر در هرجلسه ، متناسب با موضوع جلسه اسم گذاري صورت گيرد ، بهتر است مثلاً در يک جلسه از اسامي گل ها ، در جلسه هاي بعد از اسامي حيوانات ، شهرها ، کوه ها ، رنگ ها و مانند آن ها . اين کار باعث تنوع ، جذابيت وجالب تر شدن رقابت گروه ها مي شود ؛ ضمن اين که خود اسامي انتخاب شده ممکن است نکات قابل تفسيري داشته باشند. لازم است رؤسا و منشيان گروه ها در جلسات بعد عوض شوند.

انواع گروه بندی:

الف)گروه بندی بر پایه ی توانایی های مشابه

در این نوع گروه بندی دانش آموزان در قالب گروه های قوی و متوسط و ضعیف سازماندهی می شوند .یکی از مزایای این نوع گروه بندی ایجاد فرصت برای دانش آموزان به منظور کار با همتایان خود است .این گروه بندی برای موضوعاتی چون ریاضیات و زبان(خواندن - نوشتن ) و تربیت بدنی مناسب است .

 ب)گروه بندی دانش آموزان بر اساس توانایی های متفاوت 

این نوع گروه بندی بر مبنای توانایی های مختلف دانش آموزان شکل می گیرد گروه بندی کودکان براساس توانایی های مختلف برای انجام «کارهای مشارکتی و انجام واحدهای کار »مناسب است .

پ)گروه بندی سنی

گروه بندی بر پایه ی سن تقویمی دانش آموزان انجام می شود این نوع گروه بندی برمبنای این فرض شکل گرفته است که وقتی دانش آموزان با افراد هم سن و سال خود کار می کنند پیشرفت بیشتری به دست می آورند .

ت)گروه بندی دانش آموزان براساس سن های متفاوت

این نوع گروه بندی برای انجام کارهای گروهی و هنری و انجام فعالیت های یادگیری مناسب است .

ج)گروه بندی داوطلبانه

در این نوع گروه بندی دانش آموزان می توانند هم گروه های خود را انتخاب کنند. این نوع گروه بندی به دوستان و یا خواهران و برادرانی که در کلاس چند پایه حضور دارند امکان همکاری و مشارکت می دهد .

ث)گروه بندی تصادفی

این نوع گروه بندی با استفاده از اعداد -نام رنگ ها - فصل ها و ...فرصت همکاری و هم اندیشی کلیه دانش آموزان را با هم فراهم می کند.

 
 
 
media-object

فائزه عبدی

گروه بندی و کار گروهی و مشارکتی در خیلی از زمینه ها بازخورد مثبت دارد به ویژه در مدارس

media-object

نرجس مقتدایی

بسیار جالب و مفید بود.

media-object

حسن ستاری

خبر بسیار متنوع و جالبی بود.

media-object

سیدحسین امیرحسینی

این نوع یادگیری برای دانش آموزان لذت بخش و قطعا ماندگار تر است . البته کار سختی است بر ای معلم و مهارت ویژه ای می طلبد . خدا قوت و موفق باشید .

profile

Setayesh Mohammadian

ممنونم