سرای دانش

انواع دیکته خلاق(بخش سوم)

استفاده از روش های متنوع برای یادگیری و ترغیب بیشتر دانش آموزان به درس دیکته در مقطع دبستان

در این مقاله که در ادامه ی مطالب مقاله ی قبلی (انواع دیکته خلاق بخش دوم) است، قصد داریم روش خلاق دیگری در زمینه ی تدریس نوین دیکته مقطع ابتدایی را معرفی کنیم.

این روش نیز در طول هفته مورد استفاده دبیران پایه های دوم و سوم دبستان سرای دانش واحد مرزداران قرار می گیرد.

 

انواع دیکته خلاق(بخش سوم)

 

در این روش هیجان انگیز ، ابتدا دانش آموزان به گروه هایی با تعداد اعضای زوج تقسیم می شوند، سپس برای هر گروه توسط شخص سرگروه نامی انتخاب می شود.

 

انواع دیکته خلاق(بخش سوم)

 

در مرحله ی بعد که وارد قسمت اصلی دیکته می شویم، از گروه اول یک نفر انتخاب می شود و روی سکوی کلاس می ایستد و کلمه ای که دبیر محترم کلاس در گوش او می گوید یا در متن کتاب به دانش آموز نشان می دهد را نقاشی می کند.

در واقع زمانی که دانش آموز شروع به کشیدن تصویر کلمه می کند، فقط دبیر و دانش آموز پای تخته کلمه مورد نظر را می دانند.

 

انواع دیکته خلاق(بخش سوم)

 

در مرحله ی نهایی دانش آموز باید بدون گفتن هیچ جمله ای آن تصویر را روی تخته بکشد و هم کلاسی هایش در گروه مقابل آن کلمه را تشخیص دهند.

به بیان دیگر هم گروهی های آن دانش آموز نباید حدس بزنند و کلمه ای بگویند.

 

انواع دیکته خلاق(بخش سوم)

 

تصاویر فوق مربوط به کلاس سوم شکوهی با تدریس دبیر محترم سرکار خانم مطهره محمدی اِشیانی می باشد.

 

#بیستم فروردین ماه سال هزار و سیصد و نود و هشت

media-object

سیدحسین امیرحسینی

فعالیت های درسی که از قالب و کلیشه ی معمول کلاس خارج می شوند برای دانش آموزان جذاب است . و البته برای معلمان سخت و درد سر آفرین . به همکاران خوبم که با اشتیاق این سختی ها را به جان می خرند خسته نباشید می گویم .

media-object

حسن ستاری

تدریس املاء و دیکته در دوره ابتدایی بسیار سخت هست.به همه ی آموزگاران دبستان مجموعه مدارس سرای دانش خسته نباشید میگم.

media-object

نرجس مقتدائی

بسیار جالب. در این روش علاوه بر تقویت املا نویسی، مهارت نقاشی دانش آموزان نیز رشد می کند.

media-object

فائزه عبدی

چه قدر فعالیت های مدارس ابتدایی جذاب و بانمکه

media-object

امید محمدخانی

بسیار روش جالب و مفیدی است .