سرای دانش

فواید خنده برای سلامتی

پژوهش های گوناگون در زمینه اثرات خندیدن بر جسم و روح بیانگر این واقعیت است که خندیدن سبب از بین رفتن بسیاری از فشارهای روحی و روانی شده و راندمان کاری را در افراد بالا می برد.

آیا تاکنون از خود پرسیده اید که چند بار در روز از ته دل می خندید؟ آیا آدم خوش خنده و خوشرویی هستید یا گرفته و عبوس و به اصطلاح جدی و مبادی آداب! پژوهشهای گوناگون در زمینه اثرات خندیدن بر جسم و روح بیانگر این واقعیت است که خندیدن سبب از بین رفتن بسیاری از فشارهای روحی و روانی شده و راندمان کاری را در افراد بالا می برد. در کشور هندوستان برای تشویق مردم به اینکه از دل مشغولی های روزانه خود دست برداشته برای لحظه ای هم که شده با "خنده" مشکلات خود را فراموش کنند، دست به ابتکار جالبی زده اند و دوره هایی تحت عنوان "خنده درمانی" تشکیل داده اند این دوره ها با استقبال بسیاری روبه رو شده است.

فواید خنده برای سلامتی

بهره گـیـری از " خنده" برای درمان ناهنجاری های فکـری و عارضـه های جـسمـی، نخستین بار نیست که به مرحله اجرا درمی آید. پیش از این در کشور ژاپن به معجزه خنده پی برده و از آن برای آرامش روح و روان استفاده نموده اند. طی یک برنامه از پیش تعیین شده در کلاس های خنده درمانی برای علاقمندان به آرامش درونی، فواید خنده به طور مبسوط، شرح داده می شود. در این راستا بر این نکته تأکید می شود که بسیاری از ما اکثر وقت خود را در محل کار سپری می نماییم، جایی که بیشترین فشار را از لحاظ کاری متحمل می شویم، بیماری های زیادی مانند "فشار خون"، "نارسایی های قلبی"، "بی خوابی و افسردگی" حاصل فشارهای بیش از اندازه ای هستند که هر کدام از ما روزانه با آنها دست و پنجه نرم می کنیم، اضطراب و استرس محیط کار و فعالیت ممکن است به وضعیت بدتر مانند اعتیاد به مواد مخدر یا تفریحات غیر سازنده منجر شود. از این رو، تمرین خنده به فواصل زمانی در روز باعث می شود اکسیژن بیشتری به مغز برسد و با آزاد شدن هورمون های انرژی زا در بدن، فرد احساس آرامش بیشتری کند. پس سعی کنید همیشه لبخند بر لبانتان باشد. دست کم پس از هر دو یا سه ساعت کار مداوم یک نفس عمیق کشیده گردن و شانه هایتان را به عقب خم کنید تا به اصطلاح خستگی از تنتان بیرون برود. خنده درمانی سیستم ایمنی بدن را افزایش داده باعث می شود کمتر دچار سرماخوردگی و عطسه شوید همین طور بروز عفونت های حلق و ریه را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

خنده استقامت بدن را در ابتلا به بیماری هایی همچون آسم، برونشیت، سردردهای عصبی و میگرن، و نیز دردهای ناشی از آرتروز، دیسک کمر و ستون فقرات افزایش می دهد. خنده درمانی درحقیقت نوعی تمرکز فکری محسوب می شود که افکارانسان را از دنیای فیزیکی جدا می کند تا جایی که ذهن به هیچ چیز دیگری نمی اندیشد. تمام کسانی که از این روش استفاده می کنند به خوبی می دانند که هنگام متمرکز ساختن ذهن، همه افکار بد و منفی از قبیل اندیشه های جرم برانگیز، ترس، عصبانیت، حسادت و خود خواهی را می توان از ذهن بیرون کرد و روحیه ای شاد و سرزنده را با تمرین گذشت و فداکاری، احترام به دیگران، دوست داشتن و محبت ورزیدن و از همه مهمتر "بخشش" در وجود خود زنده ساخت. از این رو افراد باید بیش از هر چیز زوایای شخصیتی خودرا به خوبی بشناسند و جنبه های شوخ طبعی را در وجود خود شناسایی کنند اگر چه این خصیصه در همه اشخاص به یک اندازه موجود نیست. 

فواید خنده برای سلامتی

در ادامه چند تا از فایده های خنده که برای سلامتی مفید است را اشاره می کنیم:

فوايد خنده براي سلامتي:
1-خنده يك مكانيسم دفاعي و كنار آمدن با استرس، تحقير، خجالت زدگي و درد است.
2-خنده باعث افزايش سطح انرژي بدن مي گردد.
3-خنده باعث كاهش استرس و تنش رواني مي گردد.
4-خنده باعث كاهش درد مي گردد.
5-خنده باعث افزايش روحيه فرد و احساس خوب نسبت به خود داشتن مي گردد.
6-خنده باعث تحريك هر دو نيم كره مغز گرديده و در عملكرد آنها تعادل ايجاد مي كند.
7- خنده باعث ماساژ دادن ارگان هاي شكمي و بهبود كاركرد آنها، تقويت عضلاتي كه ارگان هاي شكمي را در جاي خود نگه مي دارند، و افزايش و بهبود عمل جذب و هضم مي گردد.
8-خنده باعث تقويت يادگيري و تمركز ميگردد.
9-خنده باعث كاهش تنش عضلاني مي گردد.

10-هنگام خنده فشار خون و سرعت ضربان قلب شما افزايش مي يابد. اما بلافاصله پس از اتمام خنده فشار خون كاهش مي يابد.
11-خنده باعث تغيير رفتار ما مي شود. پس از خنده ما بيشتر صحبت كرده و تماس چشمي و فيزيكي بيشتر برقرار مي كنيم.
12-خنده باعث كاهش سطح هورمون هاي استرس مي گردد. اين هورمون ها كه در هنگام تجربه استرس و خشم ترشح مي گردند باعث سركوب سيستم ايمني بدن، افزايش پلاكت هاي خون و افزايش فشار خون مي گردند.
13-خنده باعث تقويت سيستم ايمني مي گردد. خنده سلولهاي
T وB و گاما اينترفرون را افزايش مي دهد.
14-خنده ممكن است به سرفه و سكسكه بيانجامد كه باعث پاك شدن مجاري تنفسي از مخاط اضافي ميگردد.
15-خنده باعث افزايش ايمنوگلوبين
A مي گردد كه از مجاري تنفسي در برابر ارگانيزم هاي بيماري زا دفاع مي كند.
16-خنديدن يك نوع فعاليت بدني هوازي مي باشد. 100بار خنديدن معادل 15 دقيقه فعاليت با دوچرخه ثابت مي باشد. خنده باعث كاهش فشار خون، افزايش جريان خون در بدن و افزايش اكسيژن رساني در بدن مي گردد.
17-خنده باعث ورزش ديافراگم وعضلات شكم، تنفسي، صورت، پا و كمر مي گردد.
18-خنده باعث تخليه انرژي و احساسات منفي و مخرب مي گردد.
19-خنده با افزايش اكسیژن رساني باعث تسريع بهبود زخم ها مي گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.Zibaweb.com مراجعه شود.

media-object

حسن ستاری

امیدوارم همیشه خنده بر لبان همه دانش آموزان و همکاران مجموعه مدارس سرای دانش باشه.

media-object

نرجس مقتدائی

خنده بر هر درد بی درمان دواست...

media-object

فریبا اله دادی

ممنون از مطالب مفیدتون

media-object

امید محمدخانی

مطلب مفیدی بود .( خنده بر هر درد بی درمام دواست.)

media-object

فائزه عبدی

تشکر از مطالب مفیدی که قرار دادید ، امیدوارم زندگی همه سرشار از خنده باشه