سرای دانش

تاثیر نوشیدن آب

تاثیر نوشیدن آب در بهبود یادگیری دانش آموزان

از جمله فواید نوشیدن آب ، جبران آب از دست رفته بدن است. از دست رفتن آب بدن، یکی از مشکلات عمده ای است که منجر به ضعف در یادگیری می شود. فراگیران برای دست یافتن به بهترین حالت برای یادگیری، باید آب بنوشند. وقتی تشنه هستیم ،‌ بدین معناست که میزان آب موجود در خون، افت پیدا کرده است.

وقتی درصد آب در خون افت پیدا می کند، تراکم نمک در خون بالاتر می رود. سطح بالاتر نمک، ترشح سیالات از سلول به جریان خون را افزایش می دهد. این مسأله باعث بالا رفتن فشارخون و فشار روانی می شود. که آب در مهار سطوح فشار روانی در فراگیران، نقش به سزایی دارد.

نتایج تحقیقات حاکی از آن است که دانش‌آموزان پسر بین 8 تا 13 سال، روزانه یک هزار و 400 میلی‌لیتر در روز و دانش‌آموزان دختر در همین رده سنی، روزانه هزار و 217 میلی‌لیتر، مایعات مصرف می‌کنند. این آمار نشان می‌دهد که 90 درصد دانش‌آموزان، روزانه مایعات کمتری نسبت به استانداردهای سازمان بهداشت جهانی، یعنی دو هزار و 400 میلی‌لیتر مایعات، مصرف می‌کنند. بنابراین ضرورت آموزش افراد از سنین کودکی در خصوص عادت به نوشیدن مایعات سالم بیش از پیش احساس می‌شود، به این ترتیب، می‌توان تا حدی احتمال ابتلا به بیماری‌هایی چون چاقی، فشار خون بالا، نارسایی‌های کلیوی و دیابت نوع دو را در سنین بزرگ‌سالی کاهش داد.


افزایش سرعت فعالیت مغز: مغز به مقدار مناسب هیدراتاسیون برای عملکرد صحیح نیاز دارد. سلول‌های این ارگان نیاز به تعادل ظریف و دقیق بین آب و سایر عناصر دارند تا فعالیت کنند. چیزی که باید به آن آگاه باشید این است که هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید، آب بنوشید. این لحظه از روز، زمانی است که سلول‌های مغز شما نیاز به هیدراتاسیون دارند و این نیاز را فقط آب می‌تواند تأمین کند نه قهوه و چای. حتی اگر در طول فرایند خواب شبانه تعریق نداشته باشید، از هم بدن شما مقادیری آب از دست می‌دهد. در طول تنفس‌های عمیق خواب شبانه، رطوبت بدن شما کاهش خواهد یافت بنابراین می‌توانید نیاز به نوشیدن آب با معده خالی را درک کنید.


افزایش تمرکز: مغز شما اولین ارگانی است که کم آبی بدن را درک می‌کند و چابکی خود را از دست می‌دهد. در این لحظه تمرکز دشوارتر می‌شود و شما به سرعت به محرک‌ها واکنش نشان نمی‌دهید. هنوز مشخص نیست که قهوه یا چای به کاهش این وضعیت کمک می‌کنند یا نه با این حال شما باید هر ۴۵ دقیقه یکبار برای افزایش تمرکز و کارایی مغز، نوشیدن آب را در اولویت قرار دهید.


توازن خلق و خو و احساسات: ممکن است عجیب به نظر برسد اما نوشیدن آب با سلامت روان شما ارتباط نزدیک دارد. با نوشیدن آب از سموم و سلول‌های مرده خلاص می‌شوید و این روند فرایندهای شیمیایی شما را متعادل می‌کند و منجر به راه اندازی مجدد ذهنی می‌شود. نوشیدن آب بهترین راه برای از بین بردن اضطراب و استرس است.


خواب بهتر: حتی اگر فقط نصف لیوان آب قبل از رفتن به رختخواب بنوشید، این کار به افزایش کیفیت خواب شبانه کمک می‌کند. آب جریان خون به مغز را افزایش می‌دهد و باعث افزایش اکسیژن و هیدراتاسیون مغز می‌شود.


بهبود وضعیت حافظه: کم آبی بدن باعث مجموعه‌ای از اختلالات می‌شود که بر بسیاری از زمینه‌های اساسی بقا تأثیر می‌گذارد. یکی از عواقب کم آبی کاهش چابکی شناختی است. از آنجا که تقریباً ۸۰ درصد از بافت مغزی از آب تشکیل شده است، ضروری است که آب کافی به آن برسانید. آزمایشات بالینی نشان داده است که کمبود آب کارایی حافظه کوتاه مدت را پایین می‌آورد و به قدرت تمرکز آسیب می‌رساند.

به توصیه متخصصان تغذیه، کودکان و نوجوانان باید روزانه بین شش تا هشت لیوان آب بنوشند، با توجه به اینکه این گروه سنی بیشترین زمان را در طول روز در مدرسه سپری می‌کنند، معلمان مدرسه با یادآوری لزوم نوشیدن آب در ساعات مختلف درسی می‌توانند سهم زیادی در آموزش و فرهنگ‌سازی نوشیدن آب کافی داشته‌ باشند.

تاثیر نوشیدن آب
 
تاثیر نوشیدن آب
 
تاثیر نوشیدن آب
media-object

Setayesh Mohammadian

عالییی

media-object

حسن ستاری

خبر خوب و جالب و آموزنده ای بود.ممنون

media-object

مسعود حمزه

نوشیدن آب باعث رفع خیلی از بیماری ها و سبب شادابی و نشاط پوست میشه؛ ممنون بابت بارگذاری این خبر.

media-object

فریبا اله دادی

بسیار مطالب مفید و جالبی بود.

media-object

نرجس مقتدائی

آب مایه حیات است.

media-object

فائزه عبدی

مطالب بسیار لازم و مفیدس بود تشکر از شما خانم قنبری