سرای دانش

آموزش نظام جمع در آمادگی دفاعی

آموزش نظام جمع در آمادگی دفاعی

مفهوم آمادگی دفاعی و آموزش نظام جمع

بطور کلی جنگ زمانی اتفاق می افتد که توازن قوا بین دو یا چند کشور که مصالح مشترکی دارند به هم بخورد . یعنی کشوری دارای منابع و سرمایه هایی باشد که کشور دیگری به آن نیاز داشته وبخواهد از طرق نامشروع بر آن تسلط پیدا کند که در این حالت سعی می کند به نحوی کشور مذکور را تحت سلطه خود بگیرد و استعمار کند و اگر موفق به این کار نشد  از طریق جنگ و راههای دیگر دست به این کار می زند.برای جنگ نیز کشور های سلطه گر و زورگو(ابرقدرت) نیاز به توان و قوای زیاد و غیر قابل رقابت داشته و لذا از دو طریق سعی می کنند به این هدف دست یابند اول تا آنجا که ممکن است در تسلیح و توسعه سلاح و صنایع جنگی خود پیشرفت کنند  و دوم به هر طریق ممکن در کشورهایی که می خواهند آنها را استعمار کنند نوعی از عقب ماندگی در زمینه های مختلف وعدم توازن قوا به وجود آورند تا راحت تر بتوانند آن کشور ها را استعمار کنند .

 

آموزش نظام جمع در آمادگی دفاعی
 
 
بنابراین انتقال این الگوها به دانش آموزان امروز جامعه و اداره‌کنندگان آینده کشور، موضوع مهم و اساسی است که اگر به خوبی صورت بگیرد، شاهد موفقیت‌هایی خواهیم بود.
از جنبه دیگری هم می‌توان به آن توجه کرد و آن هم بحث معرفی الگو برای نسل جوان و نسلی که مسیر رشد را طی می‌کند، است. نوجوانان و جوانان ما نیاز به الگوهایی دارند که این الگوها شاخص باشند و خداوند در قرآن کریم، پیامبرش را به عنوان اسوه حسنه معرفی کرده است. الگو معرفی کردن برای جامعه یک ضرورت در هر مقطعی است و چه الگوهایی بهتر از رزمندگان بی ادعا و بعضاً گمنام دوران دفاع مقدس؛ رزمندگان در دفاع مقدس بدون هیچ چشم‌داشتی از تعلقات دنیوی گذشتند و امروز اگر به راحتی در این کشور در سایه امنیت زندگی می‌کنیم به دلیل رشادت‌های رزمندگان است که بسیاری شهادت را به جان خریدند.
 
انتقال مفاهیم دفاع مقدس و معرفی الگوهای آن به دانش آموزان و نوجوانان می‌تواند کمک کند تا این نسل الگوهای خود را پیدا کند و البته کار بسیار ظریفی است. معارف دفاع مقدس به فرموده رهبر معظم انقلاب گنجینه است و نسل‌ها می‌توانند از آن استفاده بکنند. اینکه چه کسی بخواهد از این گنجینه و چگونه برداشت بکند، خیلی مهم است.
امیرباقری اظهار داشت : مهم تر از دانش آموزان، راویان، ارائه دهندگان، تربیت‌کنندگان و معلمانی هستند که می‌خواهند معارف دفاع مقدس را منتقل بکنند. انتقال معارف دفاع مقدس، بیان قطعه‌ای از تاریخ نیست، بیان حادثه و یک رویداد تاریخی هم نیست؛ بلکه ترسیم و تصویر عینیت بخشیدن همه ارزش‌هایی است که خداوند برای بنده و بشرش ایجاد کرده است و ما در قطعه‌ای از تاریخ، عینیت‌های آن را لمس کردیم و امروز می‌خواهیم آن را منتقل بکنیم.
معاون آموزش و پژوهش ستاد کل نیروهای مسلح گفت : تربیت دانش آموز تراز انقلاب اسلامی یک موضوع ترکیبی و چندوجهی است. تراز انقلاب اسلامی یعنی شاخصی که بتوانیم آن را به درستی نشان بدهیم. وقتی می‌گوییم تراز انقلاب اسلامی شامل همه ابعاد می‌شود یعنی اینکه می‌گوییم دانشجوی تراز انقلاب اسلامی، سرباز تراز انقلاب اسلامی، دانش آموز تراز انقلاب اسلامی، دانشمند تراز انقلاب اسلامی، پزشک تراز انقلاب اسلامی و... . تراز انقلاب اسلامی به طور کلی سقفی است که با شناخت آن، همه کسانی که دلسوختگان اسلام و انقلاب هستند، باید آن را بشناسند و در ذیل آن قرار بگیرند، یعنی سقف کلی است که صرفاً از دریچه دانش آموز انقلابی تنها نمی‌توانیم به آن بپردازیم.
 
آموزش نظام جمع در آمادگی دفاعی
 
 
حال با این نگاهی که عرض کردم اگر بخواهیم به دانش آموز تراز انقلاب اسلامی بپردازیم، باید بگوییم که چه شاخص‌هایی دارد و چگونه باید باشد. دانش آموز در دوران دانش اندوزی است و در دورانی است که سرمایه‌اندوزی می‌کند تا دورانی از آن استفاده کند و باید ببینیم چه انتظاراتی از دانش آموزان داریم. قاعدتاً بالاترین انتظاری که ما از دانش آموز داریم، دانش اندوزی است و دانش آموز باید همه زمان و فکر خود را صرف دانش اندوزی کند. در این زمینه دانش آموز باید یک تلاش مضاعف، یک جدیت و یک انگیزه برای یادگیری به مانند انسان تشنه برای رسیدن به آب داشته باشد. اولین انتظاری که از دانش آموز تراز انقلاب اسلامی می‌شود داشت این است که او را شیفته و تشنه علم آموزی ببینیم.
 

 هدف از اين آموزش ، پرورش صحيح جسمي و رواني افراد در حال آموزش است تا با انجام مجموعه اي از اعمال منظم و هماهنگ بتوانند حالات مختلف ايستادن صحيح را فرا گيرند ، قدرت كنترل و هماهنگي اندام ، اعضاء و حواس را به دست آورند و تمام نيروي جسمي و رواني خود را در اعمال دفاعي به كار گيرند و فرمانبري از دستورها و گسترش حس اطاعت پذيري آگاهانه را براي حفظ سلامتي خود و ديگران بياموزند .

قوانين   نظام جمع  و روش هاي اجراي آن :

آموزش نظم عمومي (نظام جمع ) گروه  ها با آموزش حركاتي كه منظم و از روي قاعده است ، شروع مي شود .

هر حركتي در نظام جمع به دنبال  " فرمان "  خاصي صورت مي گيرد .

در نظام جمع ، هر فرمان از دو جزء زير تشكيل شده است :

1-     خبر

2-     اجراء

"خبر" در نظام جمع ، آگاهي  و ايجاد آمادگي در فرد براي هماهنگي با جمع و " اجرا " هماهنگ شدن عملي با جمع ، اطاعت از فرمان و اجراي عمل خاصي مي باشد كه مربي يا سردسته دستور آن را داده است .

به عنوان مثال در فرمان از جلو نظام ، " از جلو " خبر است و " نظام " اجرا .

معمولا ميان خبر و اجرا چند ثانيه فاصله هست .

از جلو نظام ، فرماني است براي پشت سر هم قرار گرفتن افراد .

مربي يا سردسته ، جزء اول فرمان يعني خبر را با صداي بلند و كشيده به گوش افرادش مي رساند .

- از جلو ...

    افراد با شنيدن جزء خبر فرمان از جلو نظام ، به سرعت پشت سر هم قرار مي گيرند .

سپس مربي جزء دوم فرمان را با صداي كوتاه و محكم اعلام مي كند .

- نظام

    افراد با شنيدن جزء دوم فرمان از جلو نظام ، دست چپ خود را در حالي كه كاملا كشيده شده است ، به طرف بالا پرتاب مي كنند .

    به صورتي كه پنج انگشت به هم چسبيده باشند و انگشت بزرگ دست چپ آن ها با شانه چپ نفر مقابلشان چهار انگشت فاصله داشته  و كف دست آن ها رو به زمين و تقريبا موازي آن باشد .

بديهي است اولين نفر دست خود را بلند نمي كند ، زيرا كسي را در مقابل خود ندارد .

نتيجه اين فرمان ، اينست كه تمام افراد دقيقا پشت سر هم قرار مي گيرند و به فاصله "يك دست " با نفر جلو و عقب خود فاصله خواهند داشت .

بلافاصله ، بعد از فرمان " از جلو نظام"  ، مربي يا سردسته  "خبردار" مي دهد.

خبردار  نيز از دو جزء تشكيل شده است  "خبر" و" دار"

با شنيدن فرمان خبر دار ، دست چپ با شتاب پايين مي افتد و بلافاصله مشت شده و در امتداد خط دوخت شلوار قرار مي گيرد .

علاوه بر شيوه فرمان و اجراي معمولي فوق دو شيوه ديگر در فرمان و اجراي حركات نظام جمع وجود دارد كه عبارتند از :

1- اجراي فرمان با نمره و شمارش : پس از اداي جمله ، مربي فرمان مي دهد  بشمار يك ، كليه افراد ضمن اجراي جزء يكم با صداي بلند شمارش را تكرار مي كنند .

    با فرمان بشمار دو ، همه افراد مجددا ضمن اجراي جزء دوم فرمان ، شمارش را تكرار مي كنند .

مثلا در فرمان به راست راست با نمره و شمارش ، مربي فرمان مي دهد به راست راست ، با نمره و شمارش بشمار يك كليه افراد ضمن گردش به سمت راست مي چرخند (جزء يكم فرمان ) و با صداي بلند و هم زمان مي گويند :" يك" سپس فرمان داده مي شود بشمار  " دو" . همه افراد پس از مكث كوتاهي بدون آنكه پاي چپ خود را خم كنند از كوتاه ترين راه آن را به پاي راست مي چسبانند ( جزء دوم فرمان ) و هم زمان مي گويند  :  " دو "

2- اجراي فرمان با نمره و بدون شمارش : چنانچه بخواهيم حركات جزء به جزء با و بدون شمارش توسط افراد صورت گيرد ، مربي پس از اداي جمله فرمان " به راست راست "  فرمان مي دهد  : (بشمار يك ) . افراد بدون تكرار شماره جزء يكم حركت را اجرا مي كنند و سپس با فرمان  "بشمار دو"  جزء دوم حركت را نيز بدون تكرار شماره انجام مي دهند .

آموزش نظام جمع در آمادگی دفاعی
.
.
تصاویر : مربوط به دانش آموزان پایه نهم دبیرستان سرای دانش واحد مرزداران 
media-object

مسعود حمزه

خیلی هم عالی!! همگی خسته نباشید.

media-object

نرجس مقتدائی

از جلو نظام .... خبر دار

media-object

فائزه عبدی

آفرین و خسته نباشید

media-object

فائزه عبدی

آفرین و خسته نباشید

media-object

فاطمه فولادی

جالب بود.

media-object

حسن ستاری

این خبر علاوه بر اهمیتش از این بابت که دبیر محترم جناب استاد زندیه رو توی عکسها دیدم و دلم براشون تنگ شده بود خیلی خوب بود. استاد به ما هم یه سری بزنید بد نیستاااا !!!