سرای دانش

شيوع كمبود ويتامين D در دانش آموزان

لزوم توزیع ویتامین D در بین دانش آموزان

شيوع كمبود ويتامين D در دانش آموزان

ویتامین D در اثر تابش نور فرابنفش خورشید بر پوست، در بدن تولید می شود. این ویتامین محلول در چربی به تنهایی از طریق غذا دریافت نمی شود،منبع آن نور مستقیم خورشید است. ویتامین D برای جذب کلسیم و رشد استخوان لازم است. این ویتامین در جذب کلسیم دخالت دارد.باعث استحکام استخوان ها و دندانها می شود. در نتیجه کمبود ویتامین D کمبود کلسیم ایجاد می شود. نقش ویتامین D در بروز بیماری هایی مثل دیابت- بیماری قلبی عروقی- انواع سرطان-ام اس و ایجاد آلرژی مثل آسم ثابت شده است.

شيوع كمبود ويتامين D در دانش آموزان

نیاز به این ویتامین با افزایش سن بیشتر می شود. کمبود ویتامین D در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از جمله خاورمیانه مشاهده شده است. در این طرح شیوع کمبود ویتامین D در دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر اصفهانی در سال 1383خورشیدی مورد بررسی قرار گرفت. در یک مطالعه مقطعی 318 دانش آموز (153 نفر پسر 165 نفر دختر) در گروه سنی 14 تا 18 ساله، به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شده و اطلاعات به وسیله مصاحبه و اندازه گیری سطح سرمی OHD جمع آوری شد. غلظت سرمی OHD کم تر از 20 ng /ml کمبود ویتامین D تعریف شد.، شیوع کمبود ویتامین D به طور کلی 2/46 درصد بود (1/72 درصد در دختران و 3/18 درصد در پسران). کمبود ویتامین D در دانش آموزان دختر 4 برابـر دانش آموزان پسر بـود . برای پیشگیری و کنترل عواقب وخیم ناشی از این کمبود، از جمله پوکی استخوان و رشد نامطلوب در کودکان و جوانان در سنین بلوغ باید به مصرف مکمل ها و بهره گیری بیشتر از نور خورشید توجه شود. كمبود ويتامين D به ويژه در دختران دانش آموز دبيرستانی شايع است.  دوری از نور خورشيد احتمالا مهم ترين عامل موثر در كمبود ويتامين D در دانش آموزان  است.

شيوع كمبود ويتامين D در دانش آموزان

 

شيوع كمبود ويتامين D در دانش آموزان

علل کمبود ویتامین D:

- قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید (2 بار در هفته به مدت 10 تا 20 دقیقه بین ساعت 10 صبح تا 3 بعدازظهر)

- افراد با پوس تیره

- سالمندان و کودکان

- ساکنان مناطق با آلودگی هوا

- استفاده از کرم ضد آفتاب

- نوع پوشش

منابع ویتامینD: قرارگرفتن پوست در معرض نور آفتاب هر روز به مدت 10 تا 20دقیقه ، روغن کبد ماهی،فرآورده های لبنی، زرده تخم مرغ،جگر،کره

media-object

فائزه عبدی

با تشکر از شما مطلب مفیدی بود

media-object

مسعود حمزه

ویتامین D یکی از مهم ترین ویتامین هایی است که برای حفظ سلامتی بدن به آن نیاز داریم. خیلی مفید بود؛ با سپاس از شما