سرای دانش

نکات مهم و کلیدی برای آمادگی دانش‌آموزان درایام امتحانات

آمادگی دانش‌آموزان در ایام امتحانات

 (قبل از امتحان)

نکات مهم و کلیدی برای آمادگی دانش‌آموزان درایام امتحانات

1- هر شب قبل از خواب به مدت نیم‌ساعت قسمت‌های مهم مباحث قبلی را خیلی سریع مرور کنید؛ زیرا هرچه بیش‌تر معلومات خود را مرور کنید بیش‌تر قادر به جذب مطالب جدید و نکات تازه خواهید بود.

2- مطالب را حفظ نکنید؛ بفهمید و پس‌ از فهم آن‌ها چشمان خود را ببندید و تصویر آن‌ها را در ذهن بسازید. (دقیقاً مجسم کنید و ارتباط آن‌ها را با موضوعات دیگر در ذهن خود ترسیم کنید. این کار به تقویت حافظه کمک می‌کند.)

3- هنگام خواب افکار نگران‌کننده و مشکلات را در ذهن خود مرور نکنید. با یک تجسم مثبت با یاد خدا و توکل به او بخوابید.

4- به ‌گونه‌ای درس بخوانید که از وجدان راضی و مطمئن برخوردار باشید و نتیجه را به خدا بسپارید. از لحظه لحظه‌ی وقت‌های‌تان استفاده کنید. هر ثانیه تلاش امروز به منزله‌ی سرمایه‌گذاری برای آینده است.

5- خودتان به حل مسئله بپردازید و حتی‌الامکان از مطالعه‌ی راه‌حل، پیش از حل مسئله بپرهیزید. از حل کردن ذهنی پرهیز کرده و راه‌حل‌های خود را مکتوب کنید.

6- مانند یک معلم مسائل را حل کنید. برای فراگیری دقیق‏تر و توجه به نکات ریزی که معمولاً در مطالعهی فردی به آن توجه نمی‌شود، بهتر است حداقل یک ‏بار مسئله را مانند یک معلم برای دوست خود یا پدر و مادر حل کنید و راه‌حل مسئله را برای او توضیح دهید.

7- قبل از امتحان راحت باشید. از دانش‌آموزانی که آمادگی ندارند یا منفی‌گرا هستند یا ذهن شما را به هم می‌ریزند و مأیوس می‌کنند، پرهیز کنید.

8- در بین ساعات مطالعه به نکات زیر توجه کنید:

الف- زمانی (مثلاً ده دقیقه) را برای استراحت در نظر بگیرید. هر چه زمان پیش می‌رود، یادآوری مطالب خوانده‌شده به نحوی، کاهش می‌یابد، مگر این‌که به حافظه‌ی خود استراحت منظم بدهید.

ب- در برنامه‌ریزی خود چند درس مختلف اعم از عمومی و اختصاصی را بگنجانید (مثل ریاضی در کنار اجتماعی یا علوم در کنار تاریخ)؛ زیرا خواندن یک درس خاص بیش از چند ساعت باعث خستگی خواهد شد.

ج- اگر در حین مطالعه خسته شدید، از جای خود برخیزید و نفس عمیق بکشید. راه رفتن در هوای آزاد و چند لحظه چشم بر هم نهادن و به چیزی فکر نکردن، در برطرف کردن خستگی و فشار فکری شما مؤثر خواهد بود. (تکنیک تنفس4-8-2 را به کار ببرید.)

د- در حین مطالعه، زیر نکات مهم خط بکشید و پس از پایان هر بخش، فرمول‌ها و تعریف‌های کلیدی و مهم را به صورت خلاصه در کاغذی یادداشت کنید. برای مرور دوباره، همین یادداشت‌ها کافی هستند.

9- پس از این‌که برنامه‌ی درسی خود را تنظیم و ساعت‌ها و درس‌ها را مشخص کردید فوراً شروع به مطالعه کنید و وسواس به خرج ندهید. هر فکر مزاحمی را با قاطعیت از خود دور کنید و به خود تلقین کنید که آدم بااراده‌ای هستید.

10- اگر در درسی ضعیف هستید نگویید آن درس سخت است. کسانی هستند که این درس برای‌شان سهل و آسان است و بالعکس درسی که برای شما آسان است برای آن‌ها مشکل است. به دنبال نقاط ضعف و اشکالات خود در آن درس بگردید. (اشکالات خود را با کمک دوستان و دبیرانتان رفع کنید.)

11- اگر در طول روز به دلیل سهل‌انگاری و کم‌کاری موفق نشدید مطابق برنامه‌ی آن روز پیش بروید، به عنوان جریمه از وقت خواب کم کنید و برنامه را کامل کنید؛ در غیر این صورت تمام برنامه‌تان دچار مشکل خواهد شد، پس الزاماً نباید وقت برای مطالعه کم بیاورید.

12- قبل از این‌که فرصت کافی را از دست بدهید طوری مطالعه کنید که در آخرین لحظات دچار پشیمانی و استرس نشوید. بعد از این‌که طبق برنامه عمل کردید و به روز امتحان نزدیک شدید سعی کنید آرامش خودتان را حفظ کنید.

13- خواب راحت و استراحت کافی در شب قبل از امتحان آرامش شما را بیش‌تر می‌کند.

14- سعی کنید شب‌ها زود بخوابید و صبح زودتر از خواب برخیزید (هرگز نزدیک غروب آفتاب نخوابید.)

15- شما می‌توانید در فصل بهار حدود 10 دقیقه در منزل و قبل از امتحان نرمش‌های سبک انجام دهید. این فعالیت مختصر به شادابی شما در جلسه‌ی امتحان کمک می‌کند.

16- در جلسه‌ی امتحان لوازم تحریر مناسب به همراه داشته باشید و برای اطمینان بیش‌تر از هر کدام 2 عدد بردارید.

17- برای مدیریت بر زمان آزمون و وقت باقی‌مانده، ساعت مچی همراه خود داشته باشید.

18- به توصیه‌های معلمان در هفته‌های باقی‌مانده تا امتحانات دقت زیادی کنید. (معلم به بعضی از مباحث بیش‌تر تأکید می‌کند).

19- امید و شادابی را به خودتان تلقین کنید تا موفقیت‌های شما بیش‌تر شود.

20- بعد از این‌که درس را مطالعه کردید مطالب را به زبان خود جلوی پدر و مادر یا اگر کسی نبود جلوی آینه بیان کنید. این کار اعتمادبه‌نفس شما را بالا می‌برد. 

نکات مهم و کلیدی برای آمادگی دانش‌آموزان درایام امتحانات