سرای دانش

برگزاری امتحان انشاء( سرای دانش واحد سعادت آباد)

چگونگی پرورش مهارت نوشتن انشاء

انشا درسی است که در صورت اعتنا واعتلا ، انقلابی در آموزش و پرورش کشور ایجاد می کند و فرهنگ جامعه را به شکل جهشی ، ارتقای درجه می دهد .

استفاده از پنج حس برای نوشتن انشا لازم است و باید این پنج حس در دانش آموز تقویت شود . کار انشا این است که به شاگرد بگوید خوب ببین ، خوب بشنو ، خوب لمس کن ، خوب بچش وخوب استشمام کن .

با انشا می توانیم درد ها و خواسته های جوانان را کشف کنیم و با دادن موضو عات در مان گر آن ها را درمان کنیم .

کار انشا پرورش فکر وانسان های متفکر است . انشا مادر دروس است . اگر مادر ضعیف باشد ، بچه های ضعیف و ناقصی تحویل می دهد . پرورش انسان های محقق و پژو هشگر به عهد ه ی درس انشاست .

انشا در واقع همان مهارت دانش آموز در امر نوشتن است که با بکار گیری واژه ها و کلمات ، جملات وعبارات زیبایی با توجه به قواعد دستور زبان می نویسد وبا نوشته ی خود اندیشه ای را ارائه می دهد.

بین مهارت نوشتن ودیگر مهارت های آموزش زبان فارسی رابطه ی معنا داری وجود دارد و لذا برای ایجاد مهارت نوشتن به پرورش مهارت در گوش دادن ، صحبت کردن ، خواندن و تفکر باید توجه کرد .

مهارت در نوشتن انشا نشا نه ی تکامل در زبان آموزی است ، اگر فردی نتواند دیده ها و شنیده ها و اندیشه های خود را بر اساس قواعد نگارش بنویسد ، در واقع به هدف زبان آموزی دست نیافته است .

انشا روح آموزش وپرورش است نگذاریم این این روح نا دیده گرفته شود 

انشا

برگزاری امتحان انشاء( سرای دانش واحد سعادت آباد)

انشا از ريشه ي نشاء به معناي خلق كردن و پديد آوردن چيزي كه تا كنون وجود نداشت و توسط ما وجود پيدا مي كند.

انشا در اصطلاح نوشته اي است كه نويسنده آن را از ذهنيات خود و گنجينه ي واژگان ذهن خويش انتخاب كرده و نگارش مي كند.

انشا به معني 1) آفريدن، ايجاد كردن  2) ابتدا كردن،   آغاز كردن

3) از خود چيزي گفتن، خواندن و آوردن شعر از خود    4) سخن پردازي، سخن آفريني

نگارش

نگارش به معني نگاشتن مي باشد. به هر نوع نوشتني و نگاشتن هرچيزي را نگارش مي گويند.

نوشتن يك حرف تا يك مقاله ي علمي فيزيكي يا شيمي، نوشتن با چوب كنار دريا نيز نگارش است.

يك نامه ي اداري يك متن نگارشي است چون قالب دارد.

نگارش نوشتن فعال است كه مي توان آن را به دو دسته تقسيم نمود:

1)نگارش ساده                      2) نگارش پيشرفته(به نگارش پيشرفته انشا مي گويند)

انشا به معني ادبي بودن و كاربرد آرايه ها و صناعات ادبي است. آنچه كه ما را بيشتر از حال و هواي خودمان خارج مي كند و تفكر و تخيل را پرورش مي دهد به انشا نزديكتر است ولي آنچه كه به زبان مردم نزديكتر باشد نگارش است.

مراحل نوشتن

برگزاری امتحان انشاء( سرای دانش واحد سعادت آباد)

1)غيرفعال( رونويسي )

2)نيمه فعال( املا )

3)فعال( نگارش ) كه خود به دو دسته ساده و پيشرفته تقسيم مي شود.

ويژگي هاي انشا

روح دارد، زنده است،ارتباط برقرار مي كند، ميان خودش و مخاطب به يگانگي مي رسد، دوام دارد و ماند گار است.

سه مرحله ي اساسي براي انشا:

1)مرحله ي پيش از نوشتن

2)مرحله ي حين نوشتن

3)مرحله ي پس از نوشتن

مرحله ي پيش از نوشتن

قبل از نوشتن كودك در ابهام به سر مي برد و ابهام ترس آور است. بزرگ ترين مشكل در نوشتن، شروع آن است پس بايد بن بست نوشتن را در هم شكست.

با مطالعه، گفت و گو، مشاهده، فضا سازي، ايجاد شبكه ي خورشيدي مي توان گام هاي موثري در اين راه برداشت.

مطالعه ابزاري براي روشن كردن ذهن است.

بعضي از موضوعات احساسي احتياج به مشاهده دارد زيرا حس كردن و لمس كردن مهم تر از فقط شنيدن است.

فضا سازي كه موجب آمادگي ذهني مي شود.

شبكه خورشيدي نيزيكي از راه هاي موثر براي انشا است .

مرحله حين نوشتن

در هنگام نوشتن آرامش ايجاد شود، توضيح داده نشود زيرا سيالي فكر به هم مي خورد به قول اريكسون:   (راهنمايي نكنيد، همدلي كنيد)

معلم نيز با دانش آموزان شروع به نوشتن كند، ولي اولين نفر نباشد كه مي خواند.

اول در دفتر بنويسد بعد در كتاب وارد نمايد

مرحله پس از نوشتن

1) بعد از نوشتن هر دانش آموز مي تواند متن خودش را بخواند.

2) دانش آموز ديگري مي تواند، انشاي دوستش را بخواند.

3) نوشته هاي آنان را با هم عوض كرده و از آنها مي خواهيم تا انشاي يكديگر را بخوانند و نظر خويش را در پايين ورقه بنويسند.

4) انشاي خود را در مراسم صبحگاهي بخوانند.

5) انشاي خود را روي ديوار كلاس نصب كنند.

6) از دانش آموزان دعوت مي شود انشاي خود را در دفتر نزد همكاران بخوانند.

7) مطالب نوشته شده را براي روز نامه، مجلات و صدا و سيما ارسال كنند.

8) دفتري تحت عنوان (كتاب ما، كتاب همه) تهيه شود.

مواردي كه در بررسي انشاي دانش آموزان بايد در نظر داشته باشيم

1) زيبايي هاي انشاي دانش آموزان را در كلاس بيان نماييم. پس ابتدا موارد مثبت نوشته ها را ذكر كنيم سپس به موارد اشتباه بپردازيم.

2) هيچ گاه انشاي دانش آموزي را با انشاي دانش آموز ديگر مقايسه نكنيم.

3) هيچ گاه انشاي دانش آموز را با اندوخته هاي ذهني خود مقايسه نكنيم.

4) به نكات نگارشي و ساختار جمله ها توجه كنيم.

5) به دانش آموزان ديگر اجازه دهيم در بيان قوت و ضعف يك نوشته اظهار نظر نمايند به گونه اي كه به نويسنده ي آن از لحاظ روحي لطمه اي وارد نشود.

6) وقتي متن انشا توسط دانش آموز قرائت شد معلم حتما آن نوشته را پس از قرائت نزد خود بررسي نمايد.

7) انشا خلاقيت است. كميت نوشته مهم نبوده بلكه كيفيت آن مد نظر مي باشد.

 

 

 

media-object

مهدی رستمی

در خبر فوق به شکل خوبی اهمیت و اهداف انشا نویسی بیان شده است و حقیقتا می توان گفت : کار انشاء پرورش فکر وانسان های متفکر است. در انشانویسی است که ماهیت مستقل هر فرد تعیین می گردد و این موضوع به خوبی در این خبر از جهات مختلف انعکاس یافته است.

media-object

محمد کسایی

جالب بود همیشه انشاء رو دوست داشتم

media-object

نرجس مقتدایی

جالب و مفید بود.👌👌

media-object

حسین جدیدی

بسیار عالی و مفید؛ ممنون.

media-object

پویا اسماعیل پور

احسنت به این دیدگاه شما من واقعا لذت بردم