سرای دانش

راهکارهای ویژه برای علاقمند کردن دانش آموزان به مطالعه در مدرسه

داشتن انگیزه و شور و شوق مطالعه در محیط مدرسه یکی از مهم ترین ارکان بهبود و تقویت سطح درسی دانش آموزان می باشد.

روز گذشته هشت راهکار مهم و کلیدی برای افزایش انگیزه و علاقمندی دانش آموز به مطالعه در محیط مدرسه عنوان شد.

حال با هم ادامه ی این راهکار ها را دنبال می کنیم، با ما همراه باشید.

 

9. کتاب‌هایی را که فیلم یا کارتون آن‌ها در تلویزیون نمایش داده می‌شود، معرفی کنیم.

در برخی اوقات، بر اساس رمان‌ها یا داستان‌های بلند ادبی، کارتون یا فیلمی در تلویزیون نمایش داده می‌شود. این زمان، شرایط مناسبی است تا دانش‌آموزان با نویسنده‌ی آن کتاب و سایر آثارش آشنا شوند.

 

10. در کتاب‌های‌ کتاب‌خانه تنوع را رعایت کنیم و امکان استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات را فراهم آوریم.

اگر منابع کتابخانه متنوع باشند، دانش‌آموزان بیش‌تری به مطالعه علاقه‌مند خواهند شد. رعایت تناسب سنی، ذوقی، جنسی، ذهنی و ... دانش‌آموزان در تهیه‌ی منابع کتابخانه، بسیار مهم است. البته ایجاد امکان استفاده از رایانه، سی‌دی‌های جذاب و چندرسانه‌ای آموزشی‌ و اینترنت و سایت‌های مفید در حوزه‌ی اطلاع‌رسانی کتاب و مراکز پژوهشی و فرهنگی و ارائه‌ی خدمات جانبی آن، در جذابیت و پویایی فضای کتابخانه تأثیر فراوان خواهد داشت.

 

11. کتابدار علاقه‌مند، مهربان و باسواد و متخصص داشته باشیم.

همان‌طور که کتابخانه، بدون کتاب معنا ندارد، باید دانست که کتابخانه بدون کتابدار نیز کارایی و اثربخشی نخواهد داشت. در حقیقت کتابدار، سکاندار کشتی کتابخانه است. او در زمینه‌ی راهنمایی و تفهیم شیوه‌های مناسب و صحیح مطالعه و پژوهشی، ایجاد انگیزه و شوق مطالعه‌ی روشمند، برقراری نظم ساختاری و موضوعی منابع (نوشتاری و غیرنوشتاری) و ... نقش اساسی دارد.

 راهکارهای ویژه برای علاقمند کردن دانش آموزان به مطالعه در مدرسه

12. با هم به نمایشگاه و فروشگاه کتاب برویم.

اختصاص زمانی برای بازدید و خرید از نمایشگاه و فروشگاه کتاب در سطح جامعه، به‌ویژه در زمان برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب و استانی، فرصت مناسبی برای توسعه‌ی فرهنگ مطالعه و تهیه‌ی منابع مفید و به روز برای کتابخانه‌، بر اساس نظرسنجی از معلمان و مربیان و دانش‌آموزان،‌ خواهد بود.

 

13. کلاس مطالعه و تحقیق تشکیل دهیم.

اگر مدرسه‌ها بتوانند به منظور آشنا کردن دانش‌آموزان با شیوه‌های صحیح  مطالعه و منابع مفید، پژوهش‌ گروهی و سخنرانی علمی و ایجاد حلقه‌ی کندوکاو در جهت تقویت تفکر خلاق، تفکر نقاد و تفکر فلسفی بین دانش‌آموزان، کلاس «مطالعه و تحقیق» زیر نظر «معلم راهنما» یا «کتابدار مدرسه» یا «معلم انشا» داشته باشند، گامی اساسی در ترویج عادت به مطالعه و کتابخوانی برداشته‌اند.

 

14. دانش‌آموزان را به نوشتن ترغیب و از پژوهش‌های آنان نمایشگاه برگزار کنیم.

از شیوه‌های مناسب برای تقویت مطالعه، استفاده از کلاس انشاست. از ایده‌های خوب، ترغیب دانش‌آموزان به نوشتن خاطره‌های روزانه یا سفرنامه (تعطیلات نوروز یا تابستان) است؛ چرا که دانش‌آموزان باید کتاب‌های خاطره‌نویسی یا سفرنامه‌ بخوانند تا بتوانند در این دو قالب نوشتاری (ژانر) مطلب بنویسند. درک لذت و در عین حال، زحمت نوشتن توسط دانش‌آموزان، آن‌ها را با ارزش کار نویسندگان کتاب‌ها بیش‌تر آشنا می‌کند.

 راهکارهای ویژه برای علاقمند کردن دانش آموزان به مطالعه در مدرسه

15. کتاب‌های مرجع موضوعی (فرهنگ‌ها) تهیه کنیم.

از راه‌های دیگر تقویت مطالعه، خصوصاً در دوره‌ی نوجوانی، تهیه‌ی کتاب‌های مرجع موضوعی (فرهنگ‌ها) با مشارکت گروهی دانش‌آموزان است. در این شیوه، معملان یا مربیان با ارائه‌ی مدخل‌ها و موضوعات در حوزه‌های گوناگون علمی، دینی، تاریخی و ... و تقسیم آن‌ها بین دانش‌آموزان و نیز معرفی و تهیه‌ی منابع مرتبط، و در عین حال، آموزش نگارش مقاله‌های کوتاه و بلند، می‌توانند در طول شش ماه یا یک سال، کتاب مرجع موضوعی را فراهم سازند. این تجربه‌ی فردی و گروهی از خاطره‌های دلچسب دوران تحصیل، منبعی پرانرژی برای سوق دادن دانش‌آموزان به مطالعه و نوشتن خواهد بود.

 

16. مجلات و سایت‌های مفید ویژه‌‌ی کودک، نوجوان و جوان را معرفی کنیم.

اغلب مجلات و سایت‌های مفید، صفحه‌ی معرفی کتاب یا آشنایی با نویسندگان و پژوهشگران را دارند. معرفی این منابع و امکان استفاده از آن‌ها در فضای کتابخانه‌ی مدرسه، زمینه‌ی معرفی کتاب‌ها و نویسندگان را فراهم خواهد ساخت.

 

17. جشن «عضویت در کتابخانه» برگزار کنیم.

در آغاز سال تحصیلی و به هنگام تحویل کارت‌های عضویت در هر کلاس، برگزاری برنامه‌ی کوتاه و شادی با عنوان «جشن عضویت در کتابخانه» خصوصاً در دوره‌ی ابتدایی، لحظه‌های زیبا و خاطره‌انگیزی را برای دانش‌آموزان پدید خواهد آورد. در کنار این برنامه می‌توان از آن‌ها خواست، هر کس حداقل یک جلد کتاب نو و مناسب برای اهدا به کتابخانه‌ی کلاس یا مدرسه‌ی خود بیاورد.

 راهکارهای ویژه برای علاقمند کردن دانش آموزان به مطالعه در مدرسه

18. در مناسبت‌ها، کتاب‌های مرتبط با آن موضوع را معرفی و از آن‌ها استفاده کنیم.

در طول سال تحصیلی، مناسبت‌های تاریخی یا مذهبی متعددی وجود دارند که معرفی و استفاده‌ی کتاب‌های مرتبط و مناسب با آن موضوعات، کاری مفید خواهد بود.

 

19. از خانواده‌ها کمک بگیریم.

از مهم‌ترین موضوعات قابل ارائه در جلسه‌های مشاوره با اولیا، موضوع «ترویج عادت به مطالعه و کتابخوانی و نقش خانواده در این زمینه» است. بی‌تردید، خانواده‌ها مهم‌ترین عامل گرایش فرزندان به مطالعه‌اند.

تهیه‌ی قفسه‌ی کتاب مناسب در منزل برای تشکیل کتابخانه‌ی کوچک خانگی، اختصاص زمان خاصی برای مطالعه‌ی خانواده و ... از اقداماتی هستند که توجه به آن‌ها باید از اولیا خواسته شود.

 راهکارهای ویژه برای علاقمند کردن دانش آموزان به مطالعه در مدرسه

20. از کتاب‌های تصویری، و قصه‌خوانی و قصه‌گویی استفاده کنیم.

در دوره‌ی ابتدایی، خصوصاً سال‌های آغازین، استفاده از کتاب‌های تصویری، و قصه‌خوانی و قصه‌گویی برای دانش‌آموزان، تأثیر شگرفی در رونق مطالعه بین آنان خواهد داشت.

 

21. امکان تبادل کتاب (بازار کتاب) بین دانش‌آموزان برقرار کنیم.

از کارهای مفید دیگر، برگزاری بازار کتاب در یک روز تعطیل یا بعد از ساعت رسمی مدرسه، برای ارائه و تبادل و معاوضه‌ی کتاب‌های قدیمی دانش‌آموزان با یکدیگر، با رضایت دوجانبه و زیر نظر اولیاست.

 

منبع:http://nasernaderi.ir

media-object

فائزه عبدی

بسیار خوب و عالی

profile

فریبا اله دادی

متشکرررم