سرای دانش

آموزش خلاقیت به دانش آموزان ابتدایی

نقش معلم در خلاقیت دانش آموزان ابتدایی

خلاقیت یکی از عالی ترین و پیچیده ترین فعالیتهای ذهن آدمی است که تعلیم و تربیت باید بدان توجه کند. خلاقیت نه فقط به هوش و تفکر بلکه به سازمان شخصیت فرد نیز مربوط می شود. تربیت آزادانه کودک در وضعیتی که والدین دارای علایق قوی گوناگونی باشند باعث بروز صفت خلاقیت در کودکان می‌شود. از این رو مساله تربیت کودکان و پرورش استعدادهای فطری آنان از مسایل بسیار مهمی است که باید مورد توجه مربیان و والدین قرار گیرد و معلمان بایستی امکانات تجلی اندیشه خلاق را در مدارس فراهم آورند و دانش آموزان به تدریج مفاهیم اساسی علوم مختلف را بیاموزند تا با مسایل زندگی، خلاقانه برخورد کنند و جهان اطراف خویش را در جهت مطلوب تغییر دهند. تصاویر ذهنی که ما به کودکان خود می دهیم، آینده آنها را شکل می بخشند. این تصاویر ذهنی بصورت پیشگویی هایی هستند که به تحقق در می آیند و تصویر ذهنی شما میزان شاد بودن، مفید بودن و خلاق بودن کودکتان را شکل می بخشند، مطمئناً تصویر ذهنی شما برای هر یک از کودکانتان بیش از آنچه انجام می دهید و یا به آنها می گویید در رشد انگیزه خلاقیت و موفقیت آنها در آینده موثر خواهد بود. آموزش خلاقیت به دانش آموزان مفهومی پیچیده و در برگیرنده ابعاد مختلف علمی، فرهنگی، سازمانی و فردی است. اگر بخواهند در جامعه ای این مفهوم توسعه یابد و به شکلی پایدار تحقق یابد باید در درجه اول شرایط علمی، فرهنگی، سازمانی و فردی آن را به وجود آورند.

 

آموزش خلاقیت به دانش آموزان ابتدایی

 

آماده سازی آموزش خلاقیت به دانش آموزان ابتدایی:

اکثر صاحب نظران بر این باورند که اولین گام در آموزش خلاقیت به دانش آموزان به وجود آوردن شرایط مناسب در محیط خانوادگی، آموزشی است. آموزش و پرورش برای آموزش خلاقیت به دانش آموزان و نوآوری در معلم به ویژه در دوره آموزش ابتدایی به منزله زیربنای تعلیم و تربیت باید درک روشن و صریحی از شرایط موجود به دست بیاورد، در گام بعدی آموزش خلاقیت به دانش آموزان باید بکوشد بر مبنای فلسفه تعلیم و تربیت و اهداف اصولی و معیارهای علمی و معتبر تصویر روشنی از شرایط مطلوب آموزش خلاقیت به دانش آموزان رسم کند.

معلم خلاق و نقش او در آموزش خلاقیت به دانش آموزان:

اگر معلم آموزش خلاقیت به دانش آموزان را به صورت کلامی ارائه دهد، ولی خودش الگوی عملی خلاقیت نباشد برای او تناقض و تضاد شناختی به وجود می آورد. اگر معلم در گفتار خود شیوه آموزش و نحوه پرسیدن سوال شیوه برقراری ارتباط عاطفی و نحوه ارزشیابی خلاقی را بروز ندهد و احساس و عاطفه خود را به شکل خلاقانه ای ابراز نکند هر چه تلاش کند نمی تواند به خوبی آموزش عملی باعث پرورش خلاقیت دانش آموزان بشود.

در حقیقت معلم باید با رفتار عملی خود به شکل خلاقانه ای اندیشه ها و افکارش را نمایش دهد و با ابراز احساس عاطفه و شکل های گوناگون کلامی و غیرکلامی خلاقیت، فرصت نمونه برداری ادراکی را برای دانش آموز فراهم کند تا او بتواند به خلاقیت و نوآوری دست یابد.

ضروری ترین گام معلم برای پرورش خلاقیت دانش آموزان تلاش و کوشش او در پرورش خلاقیت خود اوست. ولی این حرکت نباید سبب شود که معلم از یاد دانش آموزان غافل شود. در اصل این حرکت دو سویه است و از معلم به شاگرد و از شاگرد به معلم باز می گردد. معلمانی که از خود رفتار خلاق نشان می دهند، محیط های کلاس درسی به وجود می آورند که خلاقیت را ارتقا می دهند.

 

آموزش خلاقیت به دانش آموزان ابتدایی

 

خلاقیت در کلاس:

معلم دوره ابتدایی می باید ذهنی فعال، پویا و اطلاعاتی علمی و به روز و کاربردی داشته باشد. معلم دوره ابتدایی باید یک سلسله اصول و مبانی را در جهت پرورش خلاقیت دانش آموزان در کلاس درس در نظر بگیرد تا بتواند در این زمینه موفق شود. برخی از این اصول به شرح زیر است:

1) آموزش خلاقیت به دانش آموزان ابتدایی نیازمند نوگرایی، انعطاف پذیری و تنوع در رفتار، گفتار و تدریس است.

2) اگر معلم ابتدایی پرتکاپو، با انرژی و فعال و بانشاط باشد سبب رشد خلاقیت در دانش آموز خواهد بود.

3) اعتماد به نفس معلم در رشد اعتماد به نفس در دانش آموزان ابتدایی خلاقیت است.

4) خطر پذیری، بارش فکری، یورش اندیشه برای دانش آموز زمینه فن پرورش خلاقیت است.

5) میل به تجربه های آموزشی ناشناخته، ترجیح دادن سادگی به پیچیدگی، طرح سوال، تحریک کنجکاوی، آموزش کشف محیط، جهت دهی ذهنی دانش آموز، برای رشد خلاقیت در دوره ابتدایی ضروری است.

6) فشار نیاوردن، تحمیل نکردن دانسته های خود و تقویت مثبت دانش آموز ابتدایی در پرورش خلاقیت تاثیر بسیار دارد.

7) بازی و فعالیت های آزاد و انعطاف پذیر کلاس سبب رشد افکار و احساسات خلاقانه می شود.

 

آموزش خلاقیت به دانش آموزان ابتدایی

 

8) معلم شوخ طبع، خوش رو و دارای علایق هنری باعث تحریک در رشد خلاقیت می شود.

9) پرهیز از دانش جدید، روش های تازه، فکر نو، برنامه های جدید و ابراز وجود مانع رشد خلاقیت است.

 

آموزش خلاقیت به دانش آموزان ابتدایی

 

10) گرایش به روش های تکراری، آموزش از روی عادت، پرسش و پاسخ کلیشه ای، روح خلاقیت را در دانش آموز ابتدایی می کشد.

11) نداشتن تمرکز ذهنی، تحمل نکردن، ابهام و تضاد وابستگی و انجام فکری نشانه نبود خلاقیت است.

12) رشد علمی، تجربه کلاسی، ارزشیابی مستمر از خود از عوامل رشد خلاقیت است.

 

media-object

فائزه عبدی

ممنون که دررابطه با خلاقیت مطالب مفیدی دراختیارمون قرار دادید