سرای دانش

فواید خوردن شیر در وعده صبحانه

نوشیدن شیر گاو برای خیلی از افراد یک عادت روزمره و غیرقابل اجتناب است. با این که متخصصان تغذیه همیشه بر خواص شیر و لبنیات برای انسان تاکید می‌کنند و شیر یکی از محبوب‌ترین غذاهاست.

ازجمله پرسش هایی که پرسیده می شود این که بهترین و بدترین زمان مصرف شیر چه وقتی است و میزان مصرف آن برای گروه های مختلف سنی چه مقدار باید باشد و هر لیوان شیر چند کالری دارد؟ اگر با مصرف شیر دچار نفخ و دل درد نمی شوید، بهترین زمان مصرف آن قبل از خواب است، زیرا در حین خواب، بدن این فرصت را دارد که کلسیم و پروتئین خود را از این ماده غذایی تامین کند. همچنین چون شیر حاوی تریپتوفان است به برقراری خوابی آرام و راحت کمک می کند.

فواید خوردن شیر در وعده صبحانه برای کودکان

ارزش غذایی شیر: 

شیر را به عنوان یک غذای کامل می‌شناسند که حاوی ۱۸ ماده از ۲۲ ماده ضروری برای بدن انسان است. شیر نسبت به هر غذای دیگری در رژیم غذایی روزمره ما در هر کالری مقدار بیشتری کلسیوم، منیزیوم، فسفر، پتاسیوم، زینک و پروتیین دارد. شیر همچنین حاوی آهن، سلنیوم، ویتامینB6، ویتامین E، ویتامین K، ریبوفلاوین (ویتامین B2‌)، تیامین (ویتامین B1)، نیاسین و چربی است.

خواص شیر: 

کنترل اشتها:

نوشیدن شیر هیچ ارتباطی با اضافه وزن یا چاقی ندارد و همین‌طور باعث کاهش وزن هم نمی‌شود اما می‌تواند اشتها را کنترل کند. تحقیقاتی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که مصرف لبنیات کمک می‌کند تا فرد احساس سیری کند و میزان خودرن چربی را کاهش دهد.

تقویت استخوان و دندان :

شیر وزن‌گیری و تراکم استخوان را در کودکان بهبود می‌دهد و همچنین احتمال شکستگی استخوان‌ها در کودکی را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است زنان بارداری که میزان زیادی لبنیات و غذاهای غنی از کلسیوم مصرف می‌کنند، بچه‌هایی با رشد استخوان‌ بهتر و تراکم استخوان بالاتر دارند. اضافه کردن لبنیات بیشتر در برنامه غذایی دختران قبل از شروع دوران نوجوانی، مفیدتر از قرص‌های کلسیوم است. شیر همچنین دارای پروتئین‌های مفیدی است که برای سلامت کلی استخوان، دندان و عضله لازم هستند. یک لیتر شیر حاوی بیش از ۳۵ گرم کاسئین (Casein) و پروتئین وی (Whey) است که هر دو جزو پروتئین‌های مفید برای بدن هستند.

یک لیوان شیر حدود ۳۰ درصد از نیاز روزانه کلسیوم در بزرگسالان را تامین می‌کند. همچنین پتاسیوم و منیزیوم که برای سلامت استخوان و دندان بسیار مهم هستند. لبنیات حدود ۵۰ درصد از کل کلسیوم رژیم غذایی روزانه اکثر افراد را تامین می‌کند و منبع دریافت کلسیوم برای تقریبا همه مردم دنیا است. از خواص شیر به تاثیر آن در کاهش میزان جرم دندان‌ها می‌توان اشاره کرد. تحقیقات نشان داده است که خوردن لبنیات، کلسیوم و ویتامین D در کاهش پلاک دندان در بزرگسالان تاثیرگذار است.

جلوگیری از دیابت :

از دیگر خواص شیر می‌توان به تاثیر آن در بیماری دیابت اشاره کرد. دیابت نوع ۲ روی سوخت و ساز بدن برای تولید انرژی تاثیرگذار است. بیماری دیابت ریسک بیماری‌های قلبی، سکته و بیماری‌های کلیوی را افزایش می‌دهد. تحقیقات زیادی نشان داده است که پروتئین موجود در شیر خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در بزرگسالی را کاهش می‌دهد. این موضوع به احتمال زیاد به این دلیل است که پروتئین شیر میزان قند خون را متعادل می‌کند.

فواید خوردن شیر در وعده صبحانه برای کودکان
media-object

فریبا اله دادی

مقاله ی بسیار مفیدی بود سپاس از شما