سرای دانش

چند روش جادویی برای کنترل استرس

مشغله زندگی و کار، فشارهای جسمی و روحی در محیط اطراف، آلودگی ها و تنشها و بسیاری عوامل دیگر باعث میشوند سطح استرس در یک فرد، بیش از حد معمول باشد ولی میتوان با استفاده از چند روش و تکنیک مناسب میزان استرس وارد شده را کنترل کرد.

کنترل استرس راههای مختلفی دارد . گاهی برایتان اتفاق افتاده که بخاطر یک اتفاق بد ، یگ فکر مبهم یا دلایل دیگر دچار استرس و اضطراب شده اید . این استرس خواب و خوراک شما را می گیرد. استرس علاوه بر این که روح شما را شکننده می کند، برای سلامتی جسم تان هم مضر است. 

گرچه بسیاری از متخصصین اذعان دارند که سطح مناسبی از استرس برای حیات فرد ضروری است و باعث هوشیاری و تداوم زندگی میشود ولی استرس بیش از حد برای سلامت روح و جسم بسیار مضر و خطرناک است، از طرف دیگر ریلکسیشن ( Relaxation ) یا تیکنیک های آرام بخشی باعث بوجود آمدن یک تعادل در جنبه های مختلف زندگی خواهند شد و سلامت شما را بهبود خواهند بخشید .

آیا شما ذهنی پر مشغله دارید و زیاد به مسائل فکر میکنید ؟ سعی کنید یک تصویر آرام و رویایی برای خود ایجاد کنید . برای شروع میتوانید در ذهن خود هر چیزی را که شما را آرام میکند تصور کنید ، به عنوان مثال تصور یک تعطیلات در جایی که آرزوی آن را دارید ، در یک جزیره ، یک خانه ویلایی و یا هرچیزی که شما را آرام میکند و ذهن شما را برای مدتی از مساله تنش زا دور میکند . هرچه تصویر ذهنی ساخته شده توسط شما واقعی تر و قویتر باشد ، شما بیشتر از حالت استرس زا دور میشوید 

چند روش جادویی برای کنترل استرس

راه های کنترل استرس

استرس برای سلامتی روح و جسم عوارض زیادی دارد و اگر به موقع کنترل نشود زندگی تان با شکست مواجه خواهد شد. پس اگر جزو کسانی هستید که زیاد دچار استرس می شوید حتما روش های زیر را اجرا نمایید.

1) به موقع خوابیدن 

یکی از راههای کنترل استرس زود خوابیدن است. هرطور شده سعی کنید بخوابید. در ضمن این نکته را بگوییم که استرس بیشتر در نصف شب به سراغ ادم می اید. همچنین میتوانید مواردی را که بخاطر ان استرس دارید را در دفتری نوشته و بگویید الان نمیتوانم برایش کاری کنم. فردا با کمک خدا راهی برای ان پیدا میکنم. سپس آن دفتر را به اتاق دیگری ببرید.

2) خندیدن به زور 

تا جایی که میتوانید خودتان را بخندانید. فیلم های خنده دار ببینید. برای کنترل و درمان استرس جوک های خنده دار بخوانید. به دوستی که موجب خنده یا ارامش شما می شود زنگ بزنید. سعی کنید به خاطرات خنده دار خود فکر کنید. همچنین اهنگهای شاد مورد علاقه تان را بگذارید. حتی میتوانید در اتاق را ببندید و برقصید.

3)فکر کردن به بهترین اتفاق 

مثلا فرض کنید نگران جواب ازمایش تان هستید. اولا با خود بگویید من مطمئنم که جواب ازمایش من همان است که میخواهم. شما به همان چیز میرسید که فکر می کنید. همچنین در ادامه بگویید اگر جواب ازمایش ان نشود باز هم خوشحالم که اکنون متوجه بیماری ام شده ام نه چند ماه بعد. پس با تمام تلاشم به دنبال رفع ان هستم. همیشه به بهترین نتیجه فکر کنید و در کنارش جنبه مثبت قضیه را ببینید.

4) تشویق کردن 

با خودتان مهربان باشید، انرژی مثبت بدهید، خودتان را دوست بداریدو بگویید هر اتفاقی بیفتد من فوق العاده ام. همچنین به دوستانتان مهربانی کنید و انرزی مثبت بدهید. نتیجه به خودتان بر می گردد .

5) مدیتیشن و آرام سازی 

نرمش های ارام بخش انجام دهید. حرکات یوگا را تمرین کنید. میتوانید فعالیت هایی شامل پیاده روی ، قدم زدن ، شنا کردن ، نقاشی کشیدن ، اسب سواری و … انجام دهید . این حرکات باعث می شود شما خونسردی تان را حفظ کنید . نفس عمیق بکشید . 5 تا 10 دقیقه رفتارهای تکرار شونده انجام دهید .

6) چای بنوشید 

قهوه هورمون های استرس را زیاد میکند. تا میتوانید چای بنوشید. چای بابونه یکی از چای هایی است که به کنترل استرس و ارام تر شدن شما کمک میکند. کسانی که از چای استفاده میکنند سطح هورمون های استرس زایشان کم تر است.

7) به موسیقی گوش دهید

موسیقی به شما ارامش میدهد و ضربان قلب را ارام میکند . سعی کنید اهنگهایی با ریتم مناسب داشته باشید . گوش دادن به موسیقی ارام بخش حدود سی دقیقه معادل است با مصرف ده میلی گرم دیازپام .

چند روش جادویی برای کنترل استرس