سرای دانش

فواید ورزش کردن برای کودکان

ورزش کردن برای کودکان بسیار مفید است و فواید بسیاری برای سلامت بدن و روحیه آن ها دارد همچنین می تواند برای هوش و عملکرد مغز کودک مفید باشد.

بچه‌ها روزبه‌روز چاق‌تر و کم‌تحرک‌تر می‌شوند و این مسائل زنگ خطر برای سلامت نسل آینده را به صدا درآورده است. برای اینکه بتوانید از سنین پایین فرزندتان را به ورزش کردن تشویق کنید لازم است با مزایای ورزش کردن از سنین پایین آشنا شوید.

ورزش کردن برای کودکان می تواند برای سلامت و شادی روحی آن ها بسیار موثر باشد. دنبال کردن یک رشته ورزشی از دوران کودکی می تواند باعث پیشرفت فرزند هم شود. به کودکان توصیه شده که تا زمان نوجوانی در چندین رشته ورزشی فعالیت داشته باشند و به صورت حرفه‌ای یک رشته را انجام ندهند. این کار می‌تواند فواید زیادی برای کودکان داشته باشد و حتی آن‌ها را بهتر در مسیر موفقیت قرار دهد. 

فواید ورزش کردن برای کودکان

انجام دادن فعالیت‌های ورزشی متنوع در زمان کودکی تاثیر مثبتی دارد که به شرح زیر است:

1- جلوگیری از آسیب دیدگی به دلیل استفاده بیش از حد از یک عضو بدن 

زمانی که بدن در حال رشد است، فشار آوردن بیش از حد می‌تواند باعث آسیب دیدگی شود. کم بودن زمان استراحت مشکل ایجاد می‌کند. کودکانی که در سنین کم ورزش حرفه‌ای انجام می‌دهند غالبا دچار آسیب دیدگی شدید می‌شوند.

2- لذت بردن از ورزش

 کودکانی که زمان زیادی را صرف یک ورزش خاص می‌کنند و نمی‌توانند فعالیت‌های متنوعی در زندگی انجام دهند کم کم خسته می‌شوند و تحت فشار قرار می‌گیرند.

3- ارتباط با کودکان مختلف 

 به گزارش پارس ناز دوستانی که بچه‌ها در فوتبالی پیدا می‌کنند با دوستانی که در شنا پیدا می‌کنند با هم متفاوت هستند. کودکانی با انجام ورزش‌های مختلف اجتماعی‌تر می‌شوند و با کودکان مختلف ارتباط برقرار می‌کنند و تجربه کسب می‌کنند. آن‌ها بدوین شکل ارتباطات اجتماعی خود را قوی‌تر می‌کنند.

4- پذیرش مسئولیت‌های مختلف 

کودکان با کسب تجربیات مختلف در ورزش‌های تیمی و انفرادی مسئولیت‌های مختلفی پیدا می‌کنند که در شکل‌گیری شخصیت آن‌ها تاثیرگذار است. در ورزش‌های مختلف فاکتورهای رفتاری مختلف از جمله روحیه رقابت، انعطاف‌پذیری و غیره در کودکان  رشد می‌کنند.

فواید ورزش کردن برای کودکان

نکاتی برای فعال نگه داشتن کودکان:
کودکان باید از فعالیت فیزیکی لذت ببرند. 

اگر دیگر افراد خانواده زندگی فعالی داشته باشند احتمال آنکه کودکان نیز فعال شوند بیشتر است، بدین ترتیب اینکه شما نیز فعال باشید برای سلامتی آنها مهم است. 

تشویق کردن کودکان بزرگتر، مانند آنهایی که درمقطع دبیرستان هستند به ادامه ی فعالیت ها نیز حائز اهمیت است. 

کودکان نوپا تا حداقل به سن 8 یا 9سالگی و بعضی اوقات بیشتر نرسند برای ورزش های رقابتی آماده نیستند. 

هر چند که کودکان نوپا به قواعد بازی علاقه مند هستند، اما آنها نمی توانند تا زمانی که بزرگتر نشوند قوانین بازی را دنبال کنند.