سرای دانش

بهبود مهارتهای ارتباطی کودکان (قسمت دوم)

فراموش نکنید که مهم این است از هم اکنون به آموزش فن بیان کودکان و مهارت های ارتباطی آنها نگاهی ویژه داشته باشیم.

تشویق به تعریف کردن کنید

اکثر والدین تمایل زیادی دارند تا فرزندشان وقتی از مدرسه، کلاس آموزشی، پارک و... به منزل باز می گردد در اصطلاح سیر تا پیاز اتفاقات پیش آمده را تعریف کند.

در بسیاری از کارگاه های آموزشی، والدینی را دیده ام که فرزندشان را دچار ضعف در فن بیان می دانند چون اتفاقات مدرسه و... را برایشان تعریف نمی کند.

بدون شک یکی از روش های تقویت مهارت فن بیان کودکان ، بازگو کردن، تعریف و توصیف اتفاقات روزمره است. اما اگر فرزند شما تمایل چندانی به تعریف کردن ماجراهای روزمره ندارد؛ نشان از ضعف او در فن بیان نیست.

در حقیقت میزان تمایل فرزند ما به بازگو کردن اخبار و ماجراهای روزمره، ارتباط مستقیمی با تیپ شخصیتی وی دارد و لازم است در این خصوص اطلاعات کافی کسب کنیم.

اما همانگونه که مطرح شد بازگو کردن و تعریف کردن اتفاقات روی داده در مدرسه، کلاس، بازی، پارک و... ، کمک شایانی به تقویت فن بیان فرزند ما خواهد نمود.

برای این منظور، باید دست به کار شویم و با استفاده از ترفندهایی نامحسوس و خوشایند، فرزندمان را به توصیف و تعریف کردن تشویق کنیم.

از آنچه می دانید شروع کنید

به مکالمه کیانا و مادرش بعد از مراجعه کیانا از مدرسه به منزل دقت کنید:

مادر کیانا: راستی حال نرگس (هم کلاسی کیانا) امروز چطور بود؟ خوب شده بود؟

کیانا: یه کم سرفه می کرد اما نسبت به دیروز بهتر شده بود.

مادر کیانا: ای کاش بهش می گفتی که حتما بره دکتر

کیانا: بهش گفتم. گفت که امروز قراره با مامانش بره دکتر. ولی مامان نرگس خیلی از آمپول می ترسه. می گفت حاضر کلی قرص و شربت بخوره ولی آمپول نزنه

مادر: درسته یه کم درد داره اما عوضش خیلی زود خوب میشه

کیانا: مامان؟ نمیشه بجای آمپول از چندتا قرص دیگه استفاده کرد؟

...

مادر: امروز قرار بود معلمتون تقسیم رو درس بده، درس داد؟

کیانا: بله درس داد. آسون بود. ولی بعضی از بچه ها یاد نگرفتن. تازه چندتا تمرین هم داد که باید توی خونه حلشون کنیم. صبر کن بیارمشون

...

مادر: امروزم با مهسا اسم فامیل بازی کردید؟

کیانا: نه. ولی با زهرا و آنیتا و چند نفر دیگه نون بیار کباب ببر بازی کردیم. انقدر کیف داد. دست من حسابی سرخ شده بود.

...

در این مکالمه، مادر کیانا تنها با استفاده از آنچه در مورد مدرسه کیانا می دانست، سؤالات ساده ای را مطرح کرد و کیانا را به تعریف کردن و حرف زدن ترغیب کرد. میبینیم که یک تکنیک ساده چقدر میتواند در به حرف آوردن کودکان موثر باشد.

با استفاده از این ترفند، می توانید به طور کاملاً نامحسوس، فرزندتان را به صحبت کردن و تعریف کردن تشویق کنید. سعی کنید از صحبت های خود کودک استفاده کرده و سؤالات بعدی را بپرسید و اینجا ارتباط با کودک به خوبی شکل میگیرد.

از آنجاییکه کودکان آنچه را که خودشان دوست دارند بازگو می کنند لذا حس خوشایندی از این مکالمه به آنها دست می دهد. در جریان مکالمه، هوش کلامی کودک فعال شده و هر چه بیشتر صحبت می کند هوش کلامی نیز به خوبی تقویت می شود.

همچنین متوجه می شوید که فرزندتان در حین صحبت کردن، به خوبی کلمات و واژه هایی مختلفی را که آموخته است به کار می گیرد.

بهبود مهارتهای ارتباطی کودکان (قسمت دوم)

فعالانه گوش کنید

وقتی کودک شروع به صحبت کردن و تعریف کردن می کند؛ لازم است فعالانه به او گوش کنیم. با این کار فرزندمان به صحبت کردن بیشتر و جدی تر تشویق می شود. علاوه بر آن، می آموزد وقتی با کسی گفتگو می کند، در زمان صحبت کردن شخص مقابل، فعالانه به صحبت های او گوش کند.

گوش کردن فعالانه، کاملا متفاوت با صرفاً شنیدن صدا است

در گوش کردن فعالانه:

  • هیچ کار دیگری انجام نمی دهیم.
  • با شخص مقابل (فرزندمان) ارتباط مستقیم چشمی داریم.
  • سر خود را به علامت تأیید، تکان می دهیم.
  • چهره خود را مطابق با حس فرزندمان، تغییر می دهیم.

هدف از گوش کردن فعالانه، دقت بسیار بالا به صحبت های فرزندمان است. گاهی اوقات به دلیل اینکه در حین صحبت فرزندمان، مشغول به کاری هستیم، فرزند ما دچار سرخوردگی می شود. از این رو، در فرصت های بعدی تمایل به تعریف کردن و یا صحبت کردن ندارد.

وقتی فعالانه و با دقت زیاد به صحبت هایشان توجه کنیم؛ کلمات کلیدی مختلفی را در حرف های آنها خواهیم یافت که می توانیم با استفاده از آنها مکالمه را ادامه دهیم.

تمجید و حسن جویی کنید

حُسن جویی در مکالمه و ارتباط با کودک، همچون شاه کلید عمل می کند. در حین گوش کردن فعالانه به صحبت فرزندتان، دنبال فرصت هایی بگردید تا بتوانید او را تشویق کنید.

تشویق ها و تمجیدهای کوچک کلامی، همیشه کارساز است. از واژه هایی مانند: آفرین پسر باهوشم، احسنت به دختر هنرمندم و... استفاده کنید.

تمجید و حسن جویی، مکالمه بین والدین و فرزند را برای کودکان خوشایند می کند. همچنین به استمرار و ادامه مکالمات کمک می کند و به حرف آوردن کودکان را آسانتر می سازد.

آنها را به آواز خواندن ترغیب کنید.

اشعار کودکانه را به یاد دارید؟

تولدت مبارک، آهویی دارم خوشگله، تو حوض خونه ما، خونه مادر بزرگه و...

یکی از بهترین تمرین ها برای افزایش مهارت های فن بیان و همچنین تقویت هوش کلامی، صحبت کردن در قالب اشعار و ترانه های کودکانه است.

این کار را ابتدا خودتان انجام دهید. خیلی سریع فرزند شما نیز تشویق می شود تا صحبتش را در قالب آهنگ و ریتم ترانه های کودکانه بیان کند

بازی های گروهی

بازی های گروهی کودکان، به حدی آموزنده هستند که می توان گفت حکم مدرسه را برای بچه ها دارند.

فرزند خود را به بازی های گروهی تشویق کنید. این بازی ها می تواند با هم سالانش و یا با بزرگترها باشد. تا جایی که می توانید سعی کنید بازی هایی را برای آنها تعریف و یا طراحی کنید که در آن نیاز به گفتگو و مکالمه داشته باشند،این کار باعث به حرف آوردن کودکان شده. پیشنهاد می کنم برای این منظور، مقاله تکنیک های آموزش فن بیان به کودکان را نیز مطالعه کنید.

بهبود مهارتهای ارتباطی کودکان (قسمت دوم)

بدون شک روش ها و راهکارهای آموزشی در حوزه فن بیان کودکان ، بسیار زیاد و متنوع بوده و محدود به این نوشته نمی شوند. به نوبه خود سعی می کنم در بازه های زمانی مختلف، راهکارهای دیگری را در زمینه به حرف آوردن کودکان و تقویت فن بیان آنها نیز معرفی کنم.

شما هم از همین امروز که این نوشته را در مورد مهارتهای ارتباطی برای به حرف آوردن کودکان مطالعه کردید به مدت یک هفته حسن جویی و تعریف و تمجید کلامی را با کودک خود تمرین کنید،مثلا از یک نقاشی و یک کار او تا میتوانید تعریف و تمجید کنید و با حسن جویی این حس را به او بدهید که فوق العاده است و تغییرات هرچند کوچک ولی قدم به قدم را در ارتقا فن بیان کودک خود مشاهده کنید.

 

فراموش نکنید که مهم این است از هم اکنون به آموزش فن بیان کودکان و مهارت های ارتباطی آنها نگاهی ویژه داشته باشیم.

به امید سربلندی و درخشش تمامی فرزندان ایران زمین

منبع: www.bishtarazyek.com

بهبود مهارتهای ارتباطی کودکان (قسمت دوم)