سرای دانش

چند راهکار ساده برای شادابی خانواده‌های در قرنطینه

در شرایط خاص کنونی که ناشی از فراگیری ویروس کروناست، بزرگ ترها در روابط خود باید خویشتن دار و منطقی باشند و ...

در شرایط خاص کنونی که ناشی از فراگیری ویروس کروناست، بزرگ‌ترها در روابط خود باید خویشتن‌دار و منطقی باشند و ضمن رفتار صحیح به هم امیدواری دهند.

بر اساس تئوری انتخاب لازم و ضروری است که رفتارهای موثر و مسئولانه را انتخاب، نیازهای خود را به خوبی برآورده و مانع برآورده شدن نیازهای دیگران هم نشویم، در این صورت است که خشنود، کامیاب، شاداب و شادکام خواهیم بود و سکان زندگی را ماهرانه‌تر در اختیار خواهیم داشت.

تئوری انتخاب معتقد است که هر انسانی در هر سنی نیازهایی دارد که ثابت است و اگر این نیازها بر آورده شود، احساس خوبی و خشنودی را در آن‌ها به وجود می‌آورد.

در این مقاله راهکارهای ساده‌ای که می‌تواند این نیازهای اساسی را در این ایام و با توجه به شرایط  موجود به نحو حداکثری تأمین نماید را خدمتتان معرفی و نحوه برآورده نمودن آن را بیان می‌داریم:

نیاز به امنیت:
یکی از این نیازها، نیاز به بقاء و زنده ماندن است، ما می‌کوشیم عمر طولانی‌تری داشته باشیم. در امنیت زندگی کردن و سالم زیستن یکی از نیازهایی است که کرونا آن را تهدید کرده و عدم امنیت را حتی به شکل افراطی به وجود آورده، این روزها در خانه ماندن نیاز به بقاء را ارضا نمی کند و باعث می شود که حال انسان ها خوب نباشد، بنابراین باید کارهایی را در کنار یکدیگر، برای بقاء و زنده ماندن انجام دهیم که در جهت تقویت سیستم ایمنی بوده (ورزش کردن، رعایت رژیم غذایی مناسب) و در این صورت است که در زندگی احساس بهتری را تجربه می کنیم.

نیاز به عشق واحساس تعلق:
نیاز به عشق و احساس تعلق یکی دیگر از نیازهای اساسی زندگی است، ما برای ارضای نیاز به عشق و احساس تعلق، به دیگران احتیاج داریم و باید بتوانیم روابط خود را با دیگران خوب تنظیم کنیم و اگر می خواهیم شادمان تر زندگی کنیم، در این شرایط بهتر است که کنار هم باشیم، به هم بیشتر دلداری دهیم و با هم همدلی داشته باشیم.

نیاز ایجاد ومدیریت روابط:
یکی از کارهایی که امروز باید برای هم انجام دهیم این است که در جمع خانوادگی و هر جایی که می توانیم کمک کنیم، همه ما دوست داریم روابط خوبی با عزیزانمان داشته باشیم؛ هر چقدر این روابط را بهتر مدیریت کنیم، عشق و محبت بیشتری را تجربه می کنیم، همچنین اگر شرایط محیطی سخت تر است، باید نقش روابط در آرام تر و شادتر زندگی کردنمان پر رنگ‌تر شود و نقش یک فرد دلگرم کننده، حمایت گر و تکیه گاه را برای خانواده داشته باشیم.

چند راهکار ساده برای شادابی خانواده‌های در قرنطینه

نیاز به آزادی:
هر چه آزادتر باشیم و بتوانیم نیازهای خود را به طریقی ارضا کنیم که مانع نیازهای دیگران نشویم، بیشتر می‌توانیم از خلاقیتمان در راستای منافع خود و دیگران استفاده کنیم و امروز با توجه به محدودیت‌هایی که ایجاد شده آدم ها احساس می‌کنند که آزادی‌هیشان محدود شده و به راحتی نمی‌توانند کارهایی را که می‌خواهند انجام دهند، اما آزادی یک باور ذهنی است یعنی اگر فرد همچنان از انتخاب‌های کوچک و بزرگی که دارد لذت ببرد، در همین شرایط ظاهراً محدود شونده آزادی می‌تواند از انتخاب‌های خود لذت ببرد و حال بهتری را برای خود و اطرافیان به وجود آورد.

نیاز به تفریح وسرگرمی:
کنار آمدن با یکدیگر نیازمند تلاش است و بهترین راه برای انجام آن، این است که کنار هم فرصت‌های یادگیری سرگرم کننده و مفرح ایجاد کنیم، امروز که در خانه و دور هم هستیم و کمتر از خانه بیرون می‌رویم، تفریح و سرگرمی در خانه باید جدی‌تر گرفته شود و با هم بیشتر بخندیم و برنامه‌های تفریحی، دیدن فیلم و انجام پروژه‌های مشترک را با هم داشته باشیم، یادمان باشد که لذت بخش‌ترین چیزها در دنیا نشاط، خنده و شوخی کردن های زیبا و رایگان است.

چند راهکار ساده برای شادابی خانواده‌های در قرنطینه

نیاز به احساس ارزشمندی:
احساس ارزشمندی در شادکامی بسیار موثر است، زمانی که احساس می کنید می توانید بر زندگی دیگران اثر گذارید و کار مفیدی انجام دهید، احساس خوبی دارید. در این روزهای پیش رو که فرصت در کنار هم ماندن خانواده‌ها فراهم شده، اگر بتوانید کار مفید یا خدمتی برای دیگران انجام دهید هم حال خودتان خوب می‌شود و هم می‌توانید موجب بهبود حال اطرافیان خود شوید. در این شرایط در خانواده باید افراد بتوانند با هم خوب کنار بیایند (روابط موثر) و برای حل اختلافات و تفاوت‌هایشان با هم تلاش کنند تا بتوانند مسائل خود را به بهترین صورت و با آرامش حل کنند.

کلام آخر:
در این شرایط اگر خودتان را دوست دارید و سلامت روانتان برایتان مهم است، به ارتباط درست با یکدیگر تکیه کرده و شیوه های ارتباط و مذاکره را مد نظر قرار دهید و ضمن کنترل احساسات و هیجان‌ها به نیازهای موثر یکدیگر توجه مثبت کنید، احساس خوبی را برای خود و خانواده فراهم و از تنش های خانوادگی پیشگیری کنید، در تلاش باشید که از جاده شادکامی خارج نشوید و با رعایت و عمل به توصیه‌های بهداشتی و پزشکی این بحران را به خوبی پشت سر بگذارید.