کاردستی با میخ و نخ

زنگ کار و فناوری برای دانش‌آموزان فرصت بسیار مناسبی است که بتوانند استعدادهای خود را محک بزنند، در این زنگ دانش‌آموزان ت...

کودکان تقریباً از سن دو سالگی شروع به ساختن می کنند، تغییر شکل اشیا، ترکیب و تفکیک آنها از همدیگر جهت رسیدن به یک هدف خاص را ساختن می گویند. یکی از مهارت های مهمی که کودک را به مسیر ساختن سوق میدهد کاردستی می باشد به هر اندازه که اولیا و معلمان مدرسه به هنر کاردستی اهمیت و ارزش دهند همانقدر در رشد و بالندگی کودک در رشته های مختلف قدم مثبتی بر داشته اند.

کودکانی که کاردستی انجام می دهند پایه های یادگیری در آنها مستحکم تر شده و زمینه ای برای کشف مطالب جدید و پیشرفت آینده کودک فراهم می شود.

از مهمترین فوایدی که می توان از کاردستی در کودکان اشاره کرد بالا رفتن اعتماد به نفس در آنها می باشد و یا حتی یادگیری هنرهایی مثل نقاشی و یا خلق یک چیز جدید در واقع به کودک آموزش می دهد که آنها متاثر از محیط خود بوده و تحت کنترل آن هستند.

برعکس ریاضیات انجام کاردستی انعطاف پذیری خاصی به کودکان می بخشد بدین معنی که با بکارگیری خلاقیت خود به جواب ها و راه های بی شماری خواهد رسید و به نوعی زمینه ای برای ابراز احساسات و عقاید کودک فراهم می شود چراکه کودکان نیز همچون بزرگسالان نیاز به ابراز علایق و احساسات خود هستند بنابراین با کمک هنر و کاردستی قادر می شوند به طور سالم و بصری آن را بیان کنند. در حقیقت کودک شما با درست کردن کاردستی چگونه حل کردن مشکلات را تمرین کرده و مهارت درست فکر کردن در هر شرایطی مخصوصا شرایط بحرانی را یاد می گیرد.

 

تقسیم بندی کاردستی ها در دو گروه خلاصه می شود:

1- کاردستی های مهارتی: این کاردستی ها جهت افزایش مهارت کودک در به کارگیری مواد و ابزار کاربرد زیادی دارند.

2- کاردستی های خلاق: قدرت خلاقیت کودکان با این کاردستی ها افزایش می یابد البته این نکته مد نظر می باشد که امکان تفکیک کاردستی ها به این صورت وجود ندارد چراکه تمامی کاردستی ها منجر به افزایش هر دو موضوع خلاقیت و مهارت میشوند ولی اینکه روی کدام یک از موارد خیلی تاثیر گذار است بستگی به نوع کاردستی دارد.

در دبیرستان متوسطه دوره اول سرای دانش واحد حافظ دانش‌آموزان پایه هشتم در کلاس کار و فناوری به کمک دبیر محترم جناب آقای عرب توانستند کارهای زیبا و جالبی را با میخ و نخ ارائه کنند، که در زیر آنها را با هم می‌بینیم:

کار زیبای دانش‌آموز خوبمون مبین علی قمی

کار زیبای دانش آموز عزیزمون علیرضا جمالی

کار زیبای دانش آموز عزیزمون سینا حمزه لوئیان

طرح خوب دانش‌آموز عزیزمون کوروش سلیم

فرم نظردهی