021-2936

دهه کرامت مبارک باد

دهه کرامت مبارک باد
حسن ستاری غلامی 23 خرداد 1400

دهه کرامت بر تمامی شیفتگان اهل بیت علیهم السلام مبارک باد.

دهه کرامت، به دهه اول ماه ذی‌القعده اشاره دارد که با ولادت حضرت معصومه (س) در 1 ذی‌القعده آغاز می‌شود و با ولادت برادرش امام رضا (ع) در 11 ذی‌القعده پایان می‌یابد.

نامگذاری:

به یازده روز اول ماه ذی‌القعده که با تاریخ مشهور برای ولادت حضرت معصومه و امام رضا (ع) از فرزندان امام کاظم (ع) که در ایران مدفون هستند، آغاز و پایان می‌یابد، دهه کرامت می‌گویند. پیشینه این نامگذاری به دوران حاکمیت جمهوری اسلامی در ایران (از سال 1357ش به بعد) برمی‌گردد.

مناسبت‌ها:

مناسبت‌های دهه کرامت عبارتند از:
ولادت حضرت معصومه: به گفته جواد شاه‌عبدالعظیمی در کتاب نور الآفاق (منتشر شده در سال1344ق)، تاریخ ولادت حضرت معصومه 1 ذی‌القعده سال 173ق بوده است. هرچند برخی از عالمان شیعه تاریخ مذکور را ساختگی دانسته‌اند.  رضا استادی گفته، پیش از آن، تاریخ ولادت حضرت معصومه در کتب شیعه ذکر نشده است.
ولادت امام رضا (ع): به گفته شیخ عباس قمی، بنا به مشهورتر، هشتمین امام شیعیان در 11 ذی‌القعده سال 148ق به دنیا آمده است. هرچند در منابع تاریخ‌های دیگری همچون 11 ذی‌الحجه سال 153ق برای ولادتش ذکر شده است.
در دهه کرامت برنامه‌های جشن و شادی در ایران برگزار می‌شود. همچنین در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز‌های 1 ذی‌القعده به عنوان روز دختران،  5 ذی‌القعده روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرک،  6 ذی‌القعده روز بزرگداشت احمد بن موسی بن جعفر معروف به شاهچراغ و 9 ذی القعده روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است.

  • فضای مجازی :

ارسال نظر

ایمیل شما منتشر نخواهد شد .*