021-2936

نحوه مطالعه در ایام ماه رمضان

نحوه مطالعه در ایام ماه رمضان
حسن ستاری غلامی 17 فروردین 1401

با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و مصادف بودن آن با فصل گرما و همچنین نزدیک شدن به برگزاری امتحانات شاهد تغییراتی در میزان ساعت مطالعه و خواب و تغذیه داوطلبان هستیم.

مطالعه در ماه رمضان

مطالعه در ماه رمضان و آماده شدن برای امتحانات ازجمله موارد چالش بر انگیزی است که برای محصلان در هر مقطع تحصیلی اتفاق می افتد. در ان مقاله از سایت لرنیان ما به شما خواهیم گفت که چگونه بهترین مطالعه را در ماه رمشان داشته باشید.با ما همراه شوید

بهترین روش مطالعه در ماه رمضان

در ماه مبارک رمضان با توجه به روزه دار بودن در این ایام تغییراتی در ساعات مطالعه باید صورت بپذیرد تا بهترین کارایی رو از مغز داشت با توجه به اینکه 1 ساعت بعد از خوردن سحری تا ظهر می توان بهترین عملکرد رو از مغز انتظار داشت چون سطح قند خون بالاست و به تدریج که به ظهر نزدیک می شویم سطح قند خود افت کرده و مغز کارایی و تمرکز لازم را از دست می دهد.

یک باور غلط : با وجود روزه داری نمیشه درس خوند .

از اونجایی که ماه رمضان این روزها ( تقریبا در فصلی است که طولانی ترین زمان روزه داری را خواهد داشت ) یکی از طولانی ترین مدت زمان های روزه داری رو برای افراد تجربه می کنه، ساعاتی که شما گرسنه هستید و احساس ضعف دارین بیشتره. در آخرین ساعات نزدیک افطار هم انرژی به شدت افت پیدا می کنه و درس خوندن برای شما مشکل میشه.

بنابراین ما باید دنبال راه حلی باشیم که بتونیم ساعات مطالعه خودمون رو در حد مطلوب نگه داریم. برای این کار هم باید سعی کنیم زمانی رو برای مطالعه انتخاب کنیم که هنوز انرژی داریم و در ماکزیمم توانایی هامون هستیم.

همونطور که می دونید زمان اذان صبح حدود ساعت 4 ( تقریبی ) هست و اذان مغرب هم تقریبا حدود ساعت 8 ( تقریبی ) . ( ساعت های اعلام شده تقریبی هست و می توان با زمان اذان محلی تنظیم شود)

بهترین ساعات درس خواندن در ماه مبارک رمضان

پس از میل کردن سحری بلافاصله به سراغ مطالعه نروید و پس از یک ساعت وقفه یعنی از ساعت 5 صبح مطالعه را آغاز کنید و تا ساعت 12:30 ظهر که هنوز احساس گرسنگی و ضعف نخواهید داشت، به مطالعه بپردازید و از این زمان تا بعد از ظهر به مدت هفت و نیم ساعت فرصت مطالعه برایتان فراهم خواهد بود.به طور دقیق تر می توانید ساعات مطالعه را با توجه به میزان توانایی تان به این صورت طبقه بندی کنید:5 تا 6:30 / 7 تا 8:30 / 9 تا 10:30 / 11 تا 12:30 .سپس می توانید زمانی را هم به استراحت و خواب اختصاص دهید تا هم کمبود خواب شب را جبران کنید و هم گرسنگی را کمتر احساس کنید. پس از استراحت تا زمان افطار می توانید به مطالعه یک یا دو واحد 60 دقیقه ایی از دروس عمومی و سبک  و یا به حل تست از درس هایی که قبلا مطالعه نموده اید بپردازید.

 بهترین ساعات مطالعه در ماه رمضان

با توجه به روزه‌دار بودن در این ایام، تغییراتی در ساعات مطالعه‌تان باید صورت بپذیرد تا مغز شما بهترین کارایی را داشته باشد؛ از این رو، پیشنهاد می‌کنیم که یک ساعت بعد از خوردن سحری تا ظهر مطالعه کنید؛ زیرا بالا بودن سطح قندخون باعث می­‌شود که مغز بهترین عملکرد را داشته باشد اما بتدریج که به ظهر نزدیک می‌شویم، سطح قندخون افت می‌کند و مغز کارایی و تمرکز لازم را از دست می‌دهد.

بهترین زمان خواب در ماه مبارک رمضان

با توجه به اینکه پس از اتمام ماه مبارک رمضان باز گرداندن ساعت خوابتان به حالت عادی دشوار خواهد بود بنابراین بهتر است در ساعت بیولوژیکی بدنتان تغییر ایجاد نکنید.ضمن اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده ، داشتن خواب عمیق بین ساعات 11 شب تا 5 صبح اتفاق می افتد و خواب روزانه به هیچ وجه نمی تواند جایگزین خواب شب باشد. بنابراین بهترین حالت این است که  از ساعت 22:30 تا ساعت 3:30 که برای خوردن سحری اقدام می کنید، خواب کافی و مفید داشته باشید.سعی کنید حداقل 1 ساعت پس از خوردن سحری و افطار از مطالعه کردن بپرهیزید به این دلیل که فشار خون به دلیل پر بودن معده بر روی مغز کاهش پیدا می کند.

خوردنی‌های ایام امتحان و ماه رمضان

در وعده سحر از قند‌های مرکب مانند نان، برنج و ماکارانی استفاده کنید این مسئله از افت قند در طول روز جلوگیری می‌کند.

کلسیم و فسفر باعث افزایش انرژی در بدن می‌شود لذا با توجه به اینکه در طول ماه رمضان تعداد وعده‌های غذایی کمتر می‌شود، از خوردن شیر و ماست غافل نشوید.

بعد از افطار حتماً از مواد غذایی حاوی ویتامین B و ویتامین E نظیر آجیل و گردو استفاده نمایید این مواد باعث افزایش تمرکز و بالا رفتن حافظه می‌شود.

 

در فاصله افطار تا سحر 10 تا 12 لیوان آب بنوشید؛ آب باعث جلوگیری از سردرد می‌شود و در طول روز نیاز‌های بدن را تأمین می‌کند.

 

مطالعه بهتر در ماه رمضان

10 راهکار برای استفاده بهتر از زمان در ماه رمضان

بعد از افطار و پس از استراحتی کوتاه، کار درسی را آغاز کنید و با استفاده از یک برنامه‏ ریزی منظم و حساب‏ شده، آن را تا نزدیکی‏‌های ساعت 11 شب ادامه دهید، یازده شب تا سحر بخوابید.

بعد از سحر بیدار بمانید و تا ساعت حدود 12 ظهر درس بخوانید (پیشنهادی)

زمان بعد از سحر بهترین موقع برای مطالعه دروس دشوار است. خواندن دروس تخصصی را بعد از خوردن سحری آغار کنید.

زمان استراحت بین درسی در ماه رمضان باید کوتاه تر از قبل باشد تا بتوان از حداکثر توانایی و انرژی ذهنی برای مطالعه استفاده کرد.

هنگامی که گرسنه هستيد و حوصله‌ی مطالعه نداريد، دروس سبک تر مانند عمومی‌ها یا خلاصه‌هایتان را مطالعه و مرور کنید.

از بعدازظهر تا زمان افطار هم می توانید یک یا دو واحد 60 دقیقه‌ایی از دروس عمومی و سبک را مطالعه نمایید و یا به حل تست از درس هایی که قبلا مطالعه نموده‌اید بپردازید.

جای شب و روز را عوض نکنید، تحقیقات نشان داده که بهترین زمان برای داشتن خواب عمیق و کامل بین ساعات 11 شب تا 5 صبح اتفاق میفتد و هیچ چیز نمی تواند جای خواب شب را بگیرد. در صورت عوض کردن شب و روز بازگرداندن آن به حالت عادی برای شما بسیار مشکل خواهد بود. پس برای بازدهی مطالعاتی بیشتر بهتر است که شما از شب تا سحر خوب بخوابید و بیدار نمانید.

بعد از سحر شما تا ظهر می‌توانید حدود 5 تا 6 ساعت مطالعه خوب و مفید داشته باشید. بعد شما می توانید استراحت کنید و چند ساعتی نیز بخوابید تا هم کمبود خواب شب را جبران کنید و هم گرسنگی را کمتر احساس کنید.

بنابر این در روزهای ماه رمضان ساعت مطالعه شما حداقل 8 ساعت خواهد بود. این ساعت هم خیلی معقول و خوب می باشد که جای هیچ نگرانی نیست. به این شرط که از تمامی این ساعات استفاده مفید داشته باشید و تمرکزتان تنها و تنها روی درسی باشد که می خوانید.

همه ما ماه رمضان، افطاری و سحری های دور هم را خیلی دوست داریم و از طرف دیگر سریال ها و برنامه های مربوط به این ماه بسیار جذاب است. این سریال‌‌ها کاملاً می ‌توانند شما را از دور رقابتی کنکور خارج کنند و وقت شما را هدر دهند، پیشنهاد می‌کنم بعد از افطار سراغ تلویزیون نگاه کردن نروید و سعی کنید برنامه مطالعاتی خود را اجرا کنید.

  • فضای مجازی :

ارسال نظر

ایمیل شما منتشر نخواهد شد .*