021-2936

روز جهانی دوقلوها

روز جهانی دوقلوها
حسن ستاری غلامی 22 اردیبهشت 1400

روز جهانی دوقلوها مبارک

روز جهانی دوقلوها مبارک

روز دوقلوها و چندقلوها هر ساله در تاریخ 22 اردیبهشت مصادف با 12 می میلادی در نقاط مختلف دنیا جشن گرفته می‌شود. ایران نیز از سال 1389 به جمع کشورانی که این روز را جشن می‌گیرند، پیوسته است.

روز دوقلوها که تاریخچه‌ای 50 ساله دارد، از شهری به نام تویینزبورگ (Twinsburg) در اوهایو آمریکا آغاز شد و سپس در طول زمان به دیگر شهرها و کشورها رسید.  این جشنواره بزرگ‌ترین گردهمایی دوقلوها در سراسر جهان محسوب می‌شود و سالانه هزاران شرکت کننده از سراسر آمریکا و سایر نقاط جهان را به توینزبرگ می‌کشاند.

ایران نیز از 10 سال قبل به این جشنواره جهانی پیوسته و هر سال این جشن جالب در تهران و برخی از شهرها با گردهمایی دوقلوها یا چند قلوها برگزار می‌شود. برای نمونه، سال 1397 هشتمین جشن ملی دوقلوها توسط «انجمن دوقلوها و چندقلوهای پارسی» به‌طور هم‌زمان در تهران و اصفهان برگزار شد. سال 1398 نیز نهمین جشن ملی روز دوقلوها و چند قلوها با هدف کمک‌رسانی به سیل‌زدگان در محل حوزه هنری در خیابان سمیه تهران برگزار شد. اما متاسفانه امسال به‌دلیل پیشگیری از انتشار ویروس کرونا، طبق اطلاعیه مندرج در وب‌سایت انجمن کلیه مراسم مربوط به انجمن دوقلوها حداقل تا ماه آینده به حالت تعلیق درآمده است.

تاریخچه

روز جهانی دو قلوها از یک جفت دوقلو در قرن نوزدهم، «موسس و ارون ویلکاکس» الهام گرفته شده است. آن‌ها برادران دو قلویی بودند که چیزی در حدود چهار هزار هکتار زمین را در منطقه‌ای در آمریکا در سال 1819 خریداری کردند و سپس پیشنهاد دادند تا 6 هکتار از زمین را به به میدان شهر و 20 دلار به مدرسه جدید اختصاص دهند؛ اما به شرط آن که نام آن مکان از «میلس ویل» به «تویینزبورگ» تغییر کند.

بیش از یک قرن و نیم بعد، در سال 1976، زمانی که شهر در حال برگزاری جشن‌های دویست ساله استقلال آمریکا بود، مردم شهر تصمیم گرفتند به یاد ویلکاکس‌ها یک مهمانی ترتیب دهند. تنها 36 جفت دوقلو به این مهمانی آمدند، اما مردم تویینزبرگ متوجه جذابیت‌های این رخداد شده و آن را به جشنی سالانه تبدیل کردند. این جشن که در تویینزبرگ اوهایو برگزار می‌شود، به‌عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی دوقلو‌ها در کتاب رکورد گینس ثبت شده است.

  • فضای مجازی :

ارسال نظر

ایمیل شما منتشر نخواهد شد .*